Teapot Dram 003

***

Förra hösten, i slutet av september, så reste jag till Skottland i två veckor. Det var en fantastisk resa som avslutades med att jag och min kompis Nicklas gjorde ett besök på Glengoyne destilleriet.
 
Glengoyne sägs vara ett av skottlands vackraste destillerier. Destilleriet ligger i en sänka vid foten av en sluttning, precis vid vägen som skiljer högländerna från lågländerna. Från sluttningen rinner en bäck som mynnar ut i ett litet vattenfall på baksidan av destilleriet. Baksidan känns förvånandsvärt avskilld med sin lilla damm, kantad av bänkar och en träveranda i direkt anslutning till destileriets visitor center. Allt detta ramas in av två sluttningar, täckta av lövträd och buskage som blir ortoligt vackra på hösten.
 
Det var under mitt besök till destilleriet som jag smakade Glengoyne Teapot Dram för första gången, eftersom den endast säljs på destilleriet. Efter en trevlig rundtur så avslutade jag och Nicklas med en provning där vi fick prova deras 12yo, 18yo, 21yo samt Teapot Dram (batch 003). Nog för att deras 21-åring är en stående favorit hos mig, men när jag fick smaka Teapot Dram så blev jag över öronen förälskad! Jag gick snabbt ut till deras shop och köpte 2 flaskor för ynka £70 per styck (de gav mig £5 rabatt per flaska). Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte fler. Inte nog med att den här whiskyn är fantastiskt god, men när jag dricker den får jag dessutom flashbacks från destilleribesöket hos Glengoyne som var en av höjdpunkterna på resan!
 
 
Glengoyne Teapot Dram
Batch 003,  59,4%
First Fill Oloroso Sherry Casks
Flaska no 1447/3484
 
Doft: Det första som kommer är söta jordgubssnören från Malaco. Tätt efter kommer mörk choklad med fikon, björnbär och cantaloupe melon. Chokladen blir starkare och lyfter fram mörkt muskovado-socker och även lite blåbär. 
 
Smak: Den inleds med söt och len cantaloupe, toppad med muskovado-socker och mörk choklad. Så småning om kommer även fikonmarmelad och rostade kokosflingor. Smaken är maffig och oljig. Frukten lutar mer år inlagd eller syltadistället för färsk. Alkoholen känns ganska het och whiskyn tjänar på en skvätt vatten.
 
Avslutningsvis: Den här whiskyn är fantastisk! Det var kärlek vid första ögonkastet och den är lika stark än. På pappret är detta exakt vad jag älskar, nämligen en 1st fill Oloroso-lagrad whisky i naturlig presentation (okylfiltrerad, på fatstyrka och utan färgämnen). Det enda jag saknar är en ålders-stämpel. Jag inser att whiskyn är ung och jag hade inte älskat den mindre om jag fick reda på HUR ung den är. 
Allt som allt, om du kan få tag på en flaska av denna så köp den! Detta är buteljerad kärlek.
 
MVG
***

Kommentera här: