Cragganmore 12yo

***
 
Detta var en av de whiskys som jag tyckte var lite sexig innan jag började dricka whisky. Loggan, och etiketten med för den delen, är så där stiligt klassisk, och namnet rullar härligt på tungan medan det understryker den skottska accenten. Dessutom ligger den i den lägre prisklassen, 423kr för att vara exakt. Jag hoppades helt enkelt att jag skulle gilla den.
 
Det var 13år sedan. Idag väljer jag min whisky efter lita andra kriterier. Cragganmore ägs av whiskyjätten Diageo och får, som så många andra av deras whiskys, stormarknads-behandlingen, dvs spädning till 40%, kylfiltrering och en spray-on-tan med E150. Å andra sidan är priset bara 140kr från The Famous Grouse, så lite överseende får man väll ha.
 
Cragganmore finns på så gott som alla systembolag till ett pris som inte kloggar igen någons kranskärl. Detta fullkomligt skriker "baswhisky", vilket stämmer ganska bra, iom att Bulken av Cragganmores malt går in i blends.
 
 
Gragganmore 12yo
40% abv
Officiell buteljering
 
Doft: Doften är medelstor, fruktig och åt det elegantare hållet. Jag hittar citronskal, lite vanilj, honung och kompletteras med en blombukett. I bakgrunden hittar vi en gnutta bivax och knattar (ni vet de där gul-grön-röda majskorns-stora godisarna). Väldigt vänligt, väldigt okompliserat.

Smak:
Munkänslan är ganska tunn. Blandade inslag av citrus med honung och en antydan till eukalyptus. Efter några minuter i glaset kommer dessutom gula äpplen och en tydligare maltighet. Finishen är inget att tala om egentligen. Whiskyn hänger inte kvar utan försvinner sekunden efter att man svalt den.

Avslutningsvis:
Jovars, i mina ögon är detta helt klart en basmalt för den som vill ta steget upp från the basic blends. Den är fin och snäll, har inga off-notes men allt bra är utspätt. Detta är den trevliga, snälla bekanta som du gärna har med i kompisgruppen men som är på tok för ospännande och mild för att du ska få något pirr i magen. Det blir friendzone-stämpel på denna med andra ord. Det är lite irriterande för med lite högre ABV och okylfiltrerad så hade den haft så mycket mer att ge, och jag hade utan problem betalat en hundring mer. Men hur vi än vrider och vänder på det så går det inte att komma ifrån faktumet att Talisker 10yo är mycket sexigare, intressantare, och förstår oss sååå mycket bättre... för endast en tia mer.
 
G
***

Kommentera här: