Arran Sweden Exclusive

***
 
"När Symposions Thomas Kuuttanen besökte Isle of Arran för första gången fick han se att de hade rökiga sherryfat i lagerhusen. Då tände han på alla cylindrar. Han började direkt att tjata på destillerichef och exportchef om att skräddarsy en tungt rökig sherrybomb för Sverige, en Arran Extra Allt. En sådan whisky hade Arran aldrig kommit på tanken att buteljera och man kallade den skämtsamt för ”The Crazy Swede”. Whiskyn går alltjämt under det smeknamnet."
 
Så presenterar en av Sveriges största whiskytidningar sen här Whiskyn, vilket är synd. Det är synd eftersom det finns inget som gör mig så avtänd som sådant flamsigt PR-prat om hur "crazy" den här whiskyn är. Enligt historien så var Thomas där en mörk natt som var så stormig att färjorna ställdes in och Thomas blev fast på ön. Då fick han givetvis traska runt i lagerhusen och upptäkte de här helt galna faten och bara var tvungen att buteljera dem! Efter att ha hört den här storyn fick jag tillräckligt med avsmak för att vilja bojkotta whiskyn. Tack och lov påminde jag mig om att det är en maffig Arran för 549kr.... så jag köpte en flaska iaf. 
 
Whiskyn är ett exklusivt släpp för Sverige (genom importören Symposion) och ska, enligt utsago, buteljeras batchvis, 9500 för denna första batch. Whiskyn ska vara minst 7år och legat på Olorosofat. Jag gillade verkligen denna, men allt PR-dravel fick mig nästan att känna mig lite smutsig för att jag gillade den. Den är en del av Systembolagets fasta sortiment men jag köpte ändå 3 flaskor som jag gömde i whiskysamlingen, ifall kvaliten skulle sjunka eller priset gå upp i framtiden. Nåväl, du tvättar vi av oss den där kväljande PR-hinnan och kollar vad whiskyn faktiskt har att erbjuda...

 
 
Arran Sweden Exklusive
Heavily peated sherry casks
En av 9500 flaskor, 50%abv
Officiell buteljering
 

Doft: När flaskan var nyöppnad kände jag mest rök men inte så mycket torv. Nu när flaskan har fått banta lite så är det tvärt om (inte mig emot dock). Rökighet är absolut najs, men det är torven som har möjlighet att vara nyanserad och intressant. Jag hittar torkad röd frukt (röda äpplen speciellt), mäsk, multna höstlöv och apelsiner som är en eftermiddag från att få sina första mögelfläckar på skalet. Övermogen citrus över lag faktiskt. Doften har fokus på sherry-frukten, men genom en torvig lins.  Doften är len, utan någon som helst stickighet…. Jag hade nästan velat ha lite stick i näsan. Detta kommer tilltala sherrytorskarna mer än röksnortarna.

 

Smak: Mmmm, faktiskt en bra bit bättre än den redan trevliga doften. Smaken känns bastantare än doften faktiskt, lite mer attityd. Den till och med biter lite i tungan. Det är fortfarande sherryfrukten som står i centrum, men torven och, framför allt, röken blir tydligare av alkoholnaffset. Det är mycket som slåss om uppmärksamheten i början (körsbär, röda äpplen, dadlar, rök, kaffe m.m) men efter några sekunder ger den en mer tillrättalagd profil som släpper fram maltigheten, honung, och mandlar. Smaken för verkligen tankarna till sån där franska nougat med mandlar och körsbär i, men med en röktouch.

 

Avslutningsvis: Väldigt trevlig whisky! En perfekt vinterwhisky, och framför allt PRISVÄRD! Hög kvalitet på både sprit och fat. Sherryn får tyvärr röken att mojna av liiite för mycket, men det är ruggigt gott iaf. Den har stor sherry och tydlig rök, två saker som svenskarna gillar. Det var ett genidrag att buteljera denna på 50%, vilket ger mer kropp och bett till whiskyn. Detta är trots allt inte en whisky som man vill ska glida ner len som sammet. Visst klarar den att man skvätter i lite vatten, men den tjänar inte på det tycker jag. Det finns även en tydlig sötma som lyfter smaken och munkänslan ännu mer, men kommer inte uppskattas av alla gissar jag. Jag är en gottegris och jag gillar det som fan! För 549kr (typ 50 euro) så är detta en no-brainer. Det är ingen slump att denna valdes för den svenska marknaden. Om kommande buteljeringar håller denna klass kommer detta bli en whisky som årligen bunkras! Ett solsklart och starkt VG+ för min del men om priset skulle vara en del av ekvationen skulle detta vara ett solklart MVG. Det är möjligt att detta är bland det mest prisvärda som har gått i ett par skor…. Eller ja, som man kan köpa i Sverige iaf (jag kollar lustfyllt på dig Glen Garioch 15). Det är är inte crazy och galet, men det är riktigt god whisky, till ett huswhisky-pris. Fantastish!

 

VG+
***

Kommentera här: