Ben Nevis #590

***

Ikväll är det ännu en Ben Nevis som skvalpar i glaset.
 
Jag smakade ett sample av den här redan förra sommaren och blev så pass imponerad att jag beställde två flaskor från England. Jag vill minnas att de kostade ca 980kr per flaska. Nu i februari kom den även till Systembolaget, och finns i skrivades stund fortfarande tillgänglig för 1589kr. En anmärkningsvärd prisskillnad gämfört med storbritanien alltså.
 
Till att börja med, så gillar jag Ben Nevis. Det är ett destilleri med robust karraktär som kommer bra överens med sherry, och det är tämligen svårt att hitta "mesiga" Ben Nevis. Denna single cask är dessutom lagrad på ett "fresh sherry cask", vilket är helt och hållet min kopp med te! Till sist måste jag säga att det här verkligen är en vacker produkt. Jag gillar verkligen de enkla, kompakta flaskorna som liknar Yoichis flaskor (båda destillerierna ägs av Nikka). Ettiketten i synnerhet faller mig i smaken då den har den där mysigt gammeldags "frimärkes-stilen". Allt detta paketeras i en simpel men vacker träbox. Mycket smakfullt.
Jag vill även ge Ben Nevis en guldstjärna i kanten då de tydligt klargör på ettiketten att whiskyn har spenderat HELA sitt liv i ett och samma fat. Den har alltså inte dubbel-lagrats eller slutlagrats i ett nytt fat för att ge färg och täcka upp en bristfällig whisky. Tummen upp!
 
 
Ben Nevis 15yo
Fresh Sherry Cask #590
Flaska 126/582, 57,3%
Oficiell Buteljering
 
Doft: Full av krämig sherry, men utan att vara överdrivet söt (ingen GlenDronach här inte). Snabbt känner jag gräddkola, dadelsirap och geléhallon. Doften är väldigt tjock, mörk och har den där robusta vaxigheten som (för mig) är så typisk för Ben Nevis single malt.
 
Smak: Åter igen, robust! Inledelsevis är paletten söt och bjuder på jordgubbar och blåbär. Efter några sekunder vänder den och blir strävare med rosmarin, timjan, rostad ek, vax och tydlig läder. Finnishen bjuder på gräs och grönmossa (på ett behagligt sätt) som hänger kvar länge. Mums!

Avslutningsvis:
Jag blev lite förbryllad när jag öppnade flaskan och tog första glaset. Den doftade mest nya gummistövlar och bittra, jordiga noter. Smaken bjöd på kortvarig sötma samt bitter malört, peppar, äppelskal och något unket. Det var inte alls vad jag mindes från samplet. 
Den här whiskyn behöver tid och frisk luft, såväl i flaskan som glaset. En månad efter att jag öppnat flaskan började sötman och frukten komma fram, och därefter blev den bara bättre och bättre för varje gång jag smakade den. Ge den gärna 20-25minuter i glaset samt en sund skvätt vatten så visar den alla sina bästa sidor.
Detta är en komplex malt som utvecklas under sitt liv i barskåpet. Den bjuder på en robust stil som är så karaktäristisk för Ben Nevis. Så långt ifrån en lätt, elegant, parfymig Auchentoshan man kan komma. Detta är en bullrig, orakad högländare i kilt!
 
VG+
***

Kommentera här: