Gamlingarna Dör Ut

***
 
Här om dagen fick jag ett erbjudande att köpa en Highland Park 25yo. Säljaren villa ha 3500kr för den, ett pris som fick mig att rygga tillbaka. För ett år sedan köpte jag en Highland Park 25yo på Systembolaget för under 2200kr, och nu ser jag att priset nära har fördubblats (3995kr). Det är en sjuk prisökning över ett år, och man funderar på hur högt den kommer hinna gå innan den försvinner från marknaden helt.
 
Ett annat exempel där vi ser samma utveckling är hos japanska Suntory, och jag tänker främst på Yamazaki. Den populära, och för vissa nästan heliga, Yamazaki 18yo låg på en länge på en dryg tusenlapp i pris innan den plötsligt försvann från Systembolagets beställningssortiment. När den återvände hade priset klättrat till precis under 2000kr. Nu är den återigen borta och nu är frågan inte längre "hur mycket kostar den?" utan "kan jag få tag på den?".
Även Yamazakis 12-åring tycks nu vara en utrotad art och det ser ut som att det endast är NAS-uttrycken samt de gamla (25+ yo) uttrycken som finns kvar. Även Hakushu´s 10-åring och 12-åring har försvunnit och kvar finns endast några eftersläntare av 18-åringen. Jag känner att det förmodligen är bäst att norpa en flaska till av 18-åringen innan den också är borta. Vem vet om vi kommer se den igen?
 
Jo det ser mer och mer ut som att Suntory följer Japans andra whiskyjätte Nikka´s exempel. I slutet av sommaren gick både Yoichi´s och Miyagikyo´s standardbuteljeringar (10,12,15 och 20 år, samt 10,12 och 15 år) i graven för att ersättas av en NAS-buteljering per destilleri. Suntory´s Hibiki 12yo har redan fått lämna över scenen till en NAS-buteljering och det bör inte dröja länge innan deras 17-åring dör ut, förmodligen med en saftig prislapp.
 
 
Det är inte bara i Japan vi ser den här trenden. Världen över börjar de myndiga buteljeringarna försvinna och whiskyvärlden går in i en NAS-era när destillerierna inte har kapasitet att tillgodose efterfrågan på långlagrad single malt. 
 
Whiskyambasadörerna menar att NAS-whisky blir allt populärare och att en hög ålder inte är synonymt med hög kvalitét. Men är det så konstigt att NAS-whisky säljer mer och mer när alternativen blir färre och färre och whiskyintresset ökar? Tyvärr, men jag kan inte se hur någon står i butiken och hellre plockar med sig en Yamazaki NAS ist för 18-åringen. Det må vara sant att hög ålder inte är synonymt med hög kvalitét, men ålder bidrar med element till en whisky som yngre whisky omöjligt kan erbjuda. Alla "gamlingar" är inte bra, men många är det. Dessutom handlar det om respekt gentemot kunden, enligt min mening. En whisky behöver inte ha en HÖG ålder för att vara god, men den bör ha en ålder! Oavsett om den är 5 år, 15 år eller 50år så tycker jag att jag som kund förtjänar att veta hur gammal min whisky är. Jag vet att Aberlour A'bunadh, Ardbeg Uigeadail och Glengoyne Teapot Dram är unga, men jag köper dem för att de är goda. Om destillerierna skulle skriva ut att de är 4, 6 eller 9 år gammla så skulle jag inte tycka sämre om dem för det... snarare tvärtom.
Jag är helt enkelt inte emot ung whisky, jag är emot NAS, och även om ung whisky givetvis kan vara god så vill jag även ha äldre alternativ. Jag förstår att de äldre uttrycken försvinner, det kan inte hjälpas när efterfrågan är större än tillgången, men det finns ingen anledning att inte tydligt visa kunden hur gammal (eller ung) whisky denne köper.
 
Så för att överväga erbjudandet om Highland Park 25yo, så inser jag att priset stiger i samma fart som tillgången sjunker. Vem vet, om ett år kanske den inte finns kvar alls. Kanske lämnar den världen med priset 6000kr? Möjligen kommer jag att sakna tiden då jag hade möjligheten att få tag på en 25-årig Highland Park... och för ynka 3500kr dessutom.
***

Kommentera här: