GlenDronach #1247

***
 
Idag är en speciell dag. Jupp, det är tredje advent och det är även Lucia, men framförallt så innebär detta MMA för mig. 
 
Inatt hölls en storslagen UFC-gala i Las Vegas där Jose Aldo (champion i featherweight) och Connor McGregor (interimchampion i featherweight) möts i octagon för att slåss om rätten att kalla sig den enda, regerande mästaren i sin viktklass. Aldo är den enda mästaren som viktklassen haft och är obesegrad sedan tio år tillbaka och McGregor är gjort ett stort spektakel genom sin karisma, sina kaxiga uttalanden och genom att totalt dominerat hela sin väg till toppen. Detta är en fight jag har väntat på i ca ett år och eftersom jag inte hade möjlighet att se galan direktsänt så ser jag den ikväll! Jupp, idag är sannerligen en speciell dag.
 
Speciella dagar förtjänar speciella whiskys. Ikväll häller jag upp ett glas av en dyrgrip från favoritdestilleriet igen. Det är en 41-årig GlenDronach lagrad på PX-fat. Prismässigt kostade den ca £500 och får man syn på en idag kostar den en handfull tusenlappar mer. Jag köpte ett sample av denna och är glad över möjligheten att få smaka den.
 
 
GlenDronach 41yo
PX-Puncheon #1247
47,9%, Flaska 342/539
Batch 6
 
Doft: Det första som fångar uppmärksamheten är väldigt bastanta ek-noter tillsammans med dadlar, gammalt läder, mörk honung och något jordigt. Detta pyntas med bourbonvanilj, mjölkchoklad och kanel. Med tiden öppnar den upp sig och blir mer fruktig. Det dyker upp ugnsbakade äpplen, honungsmelon och kryddnejlika. Några försiktiga droppar vatten drar fram mer torkad frukt och fin balsamico.
 
Smak: Smaken är sötare än förväntat. Ek, väldigt mycket ek. Snudd på för mycket. Fikon, överbryggt svart Assam-te, bigaroer, lite cantaloupe och liiiiiite banan. Den blir aningen syrligare med vatten. Det kommer fram lime, torkade aprikoser, kanel och lite vanilj.
 
Avslutningsvis: Denna är fin, men tyvärr bjuder den mer på ek och strävare kryddor än de härliga gamla noterna av gammalt läder och jordgolv som jag gillar. Eken tar över hand och lämnar allt annat i bakgrunden, vilket gör whiskyn obalanserad och inte lika komplex som jag hade önskat. Med det sagt så är jag väldigt glad att jag provat denna, men den är inte i närheten av att rättfärdiga priset. Den är fin men för priset som efterfrågas borde den vara fantastisk. Många av de yngre släppen smakar bättre än denna och kostar en femtedel så mycket.
 
VG
***

Kommentera här: