Highland Park 21yo

***
Nu är året snart slut, och det har varit ett bra år.
 
Kring månadsskiftet augusti-september for jag och några kompisar iväg till Kebnekaise och besteg toppen. Jag älskar att ut och vandra, och Kebnekaise var något speciellt. Dock ska det understrykas att trots att det var i slutet av sommaren så var det riktigt kyligt i fjällvärlden... för att inte tala om toppen. Jag finner att det bästa sättet att värma sig efter en kylig dag på fjället är en varm kopp te och naturligtvis en skvätt whisky!
 
Förra året besteg jag Ben Nevis och firade med en Ben Nevis single cask på toppen. Även denna gång tog jag med mig en Ben Nevis, men för att fira topp-stigningen skvätte jag upp en Highland Park 21yo! Det är något otroligt mysigt med att sitta tillsammans i ett tält när mörkret faller och vinden stormar och sliter i tältet. Att hälla upp en skvätt god whisky som masserar smaksinnet och värmer kroppen innifrån blir då sannerligen en stund som gör livet värt att leva.
 
 
Highland Park 21yo
47,5%
Oficiell buteljering
 
Doft: Fruktig. Vanilj, annanas och syrliga apelsiner. Det finns en tydlig rökighet, även om den håller sig i bakgrunden. Straxt kommer även äppelvin och geléhallon. Efter lite tid i glaset kommer lite mer sherryinfluenser fram, främst i form av körsbärsmarmelad.

Smak: Smaken bjuder på en tydlig maltighet, annanas och en bitter blommighet. Violer, mycket citrus och lite maräng med honung och längst bak smyger även röken.

Avslutningsvis: Den är whiskyn är helt ok men bleknar lätt i jämförelse med de angränsande 18-åringen och 25-åringen. I kyligt väder är whiskyn till en början väldigt stängd och ger inte mer än citronmaräng i både doft och smak. Det krävs lite värme, så att den kommer upp i rumstemperatur, innan den slapnar av och öppnar upp sig. Jag provade 21-åringen på en whiskyprovning i Gamla Stan i Stockholm, tidigare i år. Jag minns att jag även då placerade den långt ner på listan (av de vi provade). Efter att ha smakat Highland Park 18yo så hoppas man på en bättre och mer komplex 21-åring, men den lever tyvärr inte upp till förväntningarna. Det är fortfarande en bra whisky, men jag hade förväntat mig mer.... ganska mycket mer.

G
***

Kommentera här: