Glen Grant 29yo

***
Dags för en Glen Grant!
Ska jag vara ärlig så undvek jag Glen Grant väldigt långt in på min whiskyresa. Anledningen var att jag in min ovishet misstog Glen Grant single malt för att vara Grants Blended Scotch (en blend som initialt var nära att avskräcka mig från whisky). De senaste åren har jag dock bekantat mig mer med destilleriet och har upptäckt (till min stora förtjusning) att destilleriet tycks passa sherrylagringar väldigt bra, speciellt äldre lagringar. Letar jag efter äldre sherrylagringar (25+) så är Glen Grant en av de första jag brukar titta på.
 
Den här buteljeringen är en del av Blackadders fantastiska Raw Cask-serie, en serie som gjort Blackadder till en av mina favoriter bland oberoende buteljerare. Alla släpp i Raw Cask-serien kommer på fatstyrka, är okylfiltrerade, single cask och är fria från färgämnen. Blackadder tar sitt namn från en gammal engelsk ätt, samma som Rowan Atkinsons karaktär om jag inte misstar mig.
 
 
Glen Grant 29yo
Refill Sherry Butt # 4117
Blackadder Raw Cask
1982-2012, 52,1%
Flaska 272/276,
 
Doft: En fyllig doft, men ge den gärna 20 minuter eller mer i glaset för att öppna sig ordentligt. Direkt känner jag mycket mjölkchoklad och krämig nougat. Straxt därefter kommer stor, söt jordgubbssylt och geléhallon och dessa förblir de mest dominanta delarna av doften. Även marsipan. I bakgrunden kikar fuktiga höstlöv och driftved fram. Dessa vågar sig fram lite mer med tiden. Den här whiskyn har en otroligt fyllig och komplex doft som får munnen att vattnas. 
 
Smak: Även här väldigt fyllig. Jordgubbssylten från doften hänger kvar tillsammans med nougaten. Mandelbiskvier, torkad cantaloupemelon. Väldigt fruktig och vital för sin ålder, inte mycket trä. Eftersmaken erbjuder söt frukt och fuktiga höstlöv.

Avslutligen:
I början när jag öppnade flaskan var whiskyn relativt stängd. Doften gav inte mycket mer än gammal jordkällare och smått mögliga röda bär. Den här whiskyn behöver verkligen få sin tid att öppna upp sig, men OJ vad den är värd det! Den känns förvånande fruktig för sin ålder och det är tydligt att Blackadder har fått tag på ett bra fat! Detta är en karaktär med trettioårskris som gör allt för att visa sin bästa sida... och den lyckas! Den här faller mig helt i smaken och för sina 1550kr så är den ett fynd! Jag ska se till att införskaffa mig en till flaska innan den tar slut.
 
VG+
***

Kommentera här: