GlenDronach #1732

***
Jupp, nu kör vi ännu en GlenDronach Single Cask. Den här gången är det en PX (Pedro Ximénez) lagring. Pedro Ximénez är en druva som används i tillverkligen av bland annat sherry, främst i Spanien. Sherryn lagras på ekfat som sedan säljs vidare till världens alla destillerier för att sätta guldkant på livets vatten.
 
GlenDronachs lagerhus är fyllda med sherryfat av hög kvalité och destilleriet är känt för sina sherry-monster. Deras karaktär passar väldigt bra med PX-lagringar men personligen föredrar jag deras Oloroso-lagringar. PX-sherry ger i min mening väldigt söta, fruktiga och friska sherry-toner, vilket för tankarna till fruktsallad och vingummi m.m. Jag finner dock att Oloroso tenderar att ge mörkare, kryddigare och mer robusta toner, mer i stil med torkad frukt, kryddor och kaffe. Detta är naturligtvis ingen regel som är huggen i sten utan mina egna erfarenheter.
 
Den här whiskyn har jag fått ett smakprov på (därav ingen bild på flaskan) av Victor Ryberg. Victor är en kille jag fått kontakt med på Facebook och det var även han som sponsrade mig med tidigare nämnda Clynelish. Han var generös nog att skicka mig en skvätt av denna innan jul, en gest som jag uppskattar väldigt mycket eftersom det är mitt favoritdestilleri och jag har alltid höga förväntningar på deras Single Cask-buteljeringar.
 
 
 
GlenDronach Single Cask 18yo
PX Puncheon #1732
Flaska 459/697, 54,6%
Exklusiv för premiumcask.de 
 
Doft: En frisk och fräsch doft, mycket lättare än jag är van vid från GlenDronach. Det första som kommer fram är smörslungade morötter och gröna vindruvor. Detta följs av söt honung, färsk ingefära och gurka. Doften erbjuder mer fräsch sallad än sötaktig frukt. Utvecklas med lite vatten och tid, vilket plockar fram lite mer sherrytoner.

Smak:
Den börjar friskt och blir sedan sötare. Färsk vit frukt tillsammans med ek, morötterna stannar kvar tillsammans med gurkan och blir så småningom lite kryddigare med valnötter och peppar... möjligen lite nejlika. Den lämnar en maltig eftersmak men inslag av isbergssallad och gurka.

Avslutningsvis:
En whisky som överaskar! Så fort jag hör GlenDronach (speciellt Single Cask) så tänker jag tjock och fyllig med söta, torkade frukter och choklad. Men den här följer inte alls normen. Den är frisk och ovanligt lätt och känns ganska ung, mer som 12 år än 18 år. Den för tankarna närmare GlenDronach´s och Glenfiddich´s 12-åringar än Allardice och Parlament. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men den bidrar ändå med något eget och är absolut en bra malt. Mer en sommarsallad än en julig fruktkaka dock.
 
G
***

Kommentera här: