Whisky of 2014

***
Ett nytt år har börjat med nya whiskys som väntar på att jag ska dricka dom! Känns som att det är lika bra att börja en ny blogg i samma veva.
 
Egentligen borde jag ha börjat den förra året, för 2014 var kantat av väldigt mycket bra whisky! Jag provade whiskys från nya länder, gjorde mina första destilleribesök, smakade både floppar och helt exeptionell whisky och träffade massor av fina människor som delar mitt intresse. Nu är det året borta dock.
Jag hade ett väldigt trevligt nyårsfirande igår och på tolvslaget avslutades såväl året som flaskan av min Whisky of the Year.
 
 
GlenDronach är mitt favoritdestilleri (tillsammans med Lagavulin) och jag har aldrig smakat något från deras Single Cask serie som varit mindre än skitbra! Under förra året råkade jag av misstag köpa två flaskor av Cask #39... och vilket underbart misstag det var!
 
GlenDronach Single Cask 21yo
Oloroso Butt #39
Flaska 563/567, 58,8%
UK Exklusiv
 
Doft: En tjock, påtaglig doft av ny gummistövel och armagnac. Efter 15-20 minuter i glaset hänger armagnacen fortfarande kvar men det har tillkommit mjuk härlig cappuccino pudrad med kanel och nejlika följt av söt körsbärsmarmelad.
 
Smak: Inledelsevis en fyllig, påtaglig sherrysötma med ugnsbakade röda äpplen. Detta följs av råsocker, kryddig ek, nejlikor och rostade nötter. Äpplena gör sig påminda igen och tar med sig mörk choklad. Eftersmaken är påtaglig med nötter, mörk choklad och ek.
 
Avslutningsvis: Den här whiskyn är ett sherrymonster av rang! På sina 21 år är den väl balanserad mellan fruktig sötma och kryddig ek. Den är väl värd pengarna på enbart doften, då jag kommer på mig själv att sitta och lukta på den i en halvtimme innan jag ens smakar på den. Den sätter måltavlan för alla maffiga sherrymonster och är typexeplet på varför GlenDronach är mitt favoritdestilleri!
Väl värt titeln Whisky of the Year!
 
MVG
***

Kommentera här: