Glengoyne #1995

***

Ok, då var jag tillbaka igen efter en alkoholfri månad!

Det är sant att jag inte har druckit någon whisky (eller annan alkohol) under februari, men det betyder inte att jag inte har jagat ikapp lite godsaker som ska avsmakas framöver. Batch 11 av GlenDronach´s Single Cask-serie har kommit och några av dem har flyttat hem till mig. Även Abbey Whisky´s egen buteljering av GlenDronach (#3400) står på tur, vilket jag ser fram emot. Det har även blivit några inköp från Islay, och fastän Bowmore hitills inte har fallit mig i smaken så hoppas jag att deras Laimrig ska kunna omvända mig.

 

Det kommer även mycket spännande framöver! Imorgon kl 10:00 ska jag pröva jaktlyckan och avtryckarfingret i försöket att få en "Karuizawa Cask By Cask" från 1984. Framåt i april har jag även siktet inställt på Bunnahabhain "Kirsch Gâteau" från Wemyss samt lite Springbank.

 

Men nog om inköp, och mer dricka! Ikväll har jag ett av mina favoritdestillerier i glaset, nämligen Glengoyne! Min resa till Skottland i höstas avslutades med ett besök på Glengoyne Destillery, en liten bit utanför Glasgow. Vägen som ligger mellan destilleriet och deras lagerhus utgör gränsen mellan regionerna Highlands och Lowlands. Således destilleras whiskyn i högländerna, innan destilleriets anställda traskar med den över vägen till lagerhusen för att lagras i lågländerna. Kornet mältas helt utan torv och enligt utsago destilleras spriten långsammare än någon annan whisky i Skottland. Detta ger en väldigt len sprit som jag finner gör sig väldigt bra på mina favoritfat... sherry!
Destilleriet ligger väldigt vackert beläget och personalen som jobbar där är oerhört trevliga och generösa, så jag kan varmt rekomendera ett besök om ni skulle finna er i området kring Glasgow.

 

 

Glengoyne 14yo
Single Cask nr 1995
1998-2012, 57,5%
Flaska 323/608,

 

Doft: Först möts jag av en stark alkoholhetta. Efter några minuter brer en stor sötma ut sig med stora portioner jordgubbssylt, hallon och lite läder. Detta följs av mjuka toner av nejlika, mörk choklad och rött vin. Med tiden utvecklas även färska plommon, digestive-kex och persika. Doften är lite spritig, men blir mjukare och mycket trevligare med vatten.

 

Smak: Färsk frukt så som plommon, vindruvor och persikor. Inte så tjock/fyllig som förväntat dock. Whiskyn bjuder på en påtaglig alkoholhetta, även med vatten. En antydan till fikon, lite ek, chili, och mot slutet även lite rödvin. Smaken är väldigt lik doften, och avslutas med en ganska torr finish.

 

Avslutningsvis: Är detta verkligen en Glengoyne? Vid en blindprovning hade jag säkerligen gissat på en lite lugnare GlenDronach, vilket är menat som en komplemang. Den har en fantastisk doft som fångar mig länge. Jag hade dock gärna haft lite mer... kraft och attityd i smaken, för att få upp den på MVG-nivå. Dock är detta i alla avseenden en bra whisky. Den är söt, fruktig och len med endast lite alkoholhetta som törnar kanterna. Lite mer kryddor/kaffe och mindre alkoholsting hade varit trevligt.

VG
***

Kommentera här: