Highland Park i Gamla Stan

***

Förra veckan lämnade jag det norrländska mörkret för att besöka en vän nere i Uppsala.
Det var en mycket trevlig vecka som kantades av regelbundna pubbesök!

Churchill Arms är en mycket mysig pub som jag varmt rekomenderar. De har mysiga lokaler med en genuin engelsk atmosfär. De har ett bra utbud på så väl öl som whisky, men det är maten och den mysiga lokalen som lockar mest.

O´Connors är dock min favoritpub i Uppsala. Det är en irlandsk pub med god mat och ett väldigt fint utbud av whisky, som innefattar såväl standardbuteljeringar som flaskor från oberoende buteljerare. Höjdpunkten för mig var deras egna Mackmyra-fat som stod bakom baren. För ca en hundralapp får du 3cl, fulla av kraftfull vanilj, päron, honung och kokos! En väldigt trevlig överaskning för mig som annars ser på Mackmyra med skeptisk blick. Personalen jag pratade med kunde inte lämna några närmare detaljer om fatet annat än att det var ex-bourbon och gissningsvis närmare tio år gammalt (jag känner mig dock skeptisk till det senare påståendet). Dock är O´Connors främsta styrka deras ölutbud, som ständigt förändras.
 
 
 I övrigt så provade jag en spännande imperial stout på Pipes of Scotland, nämligen "Pirate Bomb" från Prairie. Stouten i fråga ligger på 15% och är lagrad på romfat, vilket ger en kraftig och mustig smak med inslag av kaffe, mörk choklad, bränt socker och vanilj. Jag betalade 75kr för 18cl.
 
Veckan avslutades dock på ett enastående sätt! På torsdagen den 18e, for jag in till Ardbeg Embassy i Gamla Stan, Stockholm. Jag hade nämligen bokat in mig för en kväll som (platsen till trots) doftade och smakade Highland Park!

Vid ankomst fick jag en välkommst-dram i form av Highland Park 12, vartefter jag tog plats vid borden i restaurangdelen.
Uppställningen för kvällen bestod av sju delar i destilleriets core range. Vi började med Dark Origins och fortsatte därefter med 18-åringen, 21-åringen, 25-åringen, 30-åringen och 40-åringen för att avsluta med kolossen av dem alla, 50-åringen!
 
 
Provningen leddes av Martin Markvardsen som höll en föreläsningen om destilleriet samtidigt som han bjöd på charmiga historier om sin tid hos Highland Park och på Orkney. Efter provningen åt vi en fantastisk trerätters-middag bestående av renrostbiff, helstekt hjortfilét samt Ardbegs ostkaka.

Highland Park 50yo var något alldeles extra, och med endast tre flaskor släppta i Sverige och dessutom en prislapp på 120 000kr per flaska så var detta minst sagt en unik chans för mig att få smaka den! Doften var väldigt komplex och tjock av driftved, kryddor och torkad frukt. Smaken bar samma element men inte alls samma balans, då eken totalt dominerade paletten. Missförstå mig inte, den smakade väldigt bra, och jag är otroligt glad över möjligheten, dock är jag kluven mellan 25-åringen och 30-åringen som kvällens vinnare. 25-åringen är väldigt mjuk och komplex medan 30-åringen bjöd på lite mer syrlighet och attityd märkligt nog. Destilleriets 40-åring bjöd på lite mer rök men kändes lite tröttare än sina yngre syskon.

Allt som allt en fantastiskt spännande kväll!
***

Kommentera här: