GlenDronach #3400

***
Då återvänder vi till mitt favoritdestilleri!
 
Jag är som sagt en riktig sherry-torsk och för mig är det få som håller så hög och kontinuerlig kvalitét på sina sherrymonster som GlenDronach. Destilleriet har de senaste åren verkligen pumpat ut single cask buteljeringar och hitills har släppen som destillerades innan destilleriet stängdes (1996) varit fantastiska. Jag har även smakat ett antal single casks som destillerats efter nyöppningen, men dessa har i mina ögon inte bjudit på närhetan av samma smakupplevelse. Jag finner att de varit mycket spritigare än sina föregångare och att sherrynoterna relativt snabbt har bleknat. Naturligtvis är jag medveten om att det är orättvist att jämföra de äldre buteljeringarna (ca 19-21 år gamla) med de nyare buteljeringarna (ca 10-11 år gamla) enbart på åldersskillnaden. Dock tycker jag, baserat på de single cask jag har smakat, att destilleriet borde vänta med att släppa den "nya" spriten som single cask-utgåvor tills den fått mognat till sig mer.
 
Den buteljeringen jag smakar ikväll är utvald av och buteljerad för Abbey Whisky och lagrad på PX-fat i 20 år. De buteljeringar jag provat från Abbey Whisky har definitivt fallit mig i smaken så jag litade på att de gjort ett bra jobb även denna gång och norpade två flaskor på en gång! I skrivandes stund finns den fortfarande kvar i lager.
 
 
GlenDronach Single Cask 20yo
PX Puncheon #3400
Flaska 669/672, 54,8%
Buteljerad för Abbey Whisky
 
Doft: Först och främst russin och nytt läder. Det må låta absurt men jag får lite Coca Cola i doften (som bidrar på ett fint sätt) samt något som får mig att tänka på nyoljat trägolv. Möjligen en rom-liknande karaktär som avslutas med nejlikor, kanderad ingefära och gräddkola.
 
Smak: Den är väldigt tjock och söt,  med en oljig munkänsla. Den för snabbt tankarna till en vällagrad rom (jag tänker Ron Quorhum Solera 23yo). Torkade fikon och aprikoser följt av kardemumma, tydlig ek och lite malen ingefära. Jag tycker mig nästan känna liiite färsk persilja också. Detta är en välbalanserad whisky.
 
Avslutningsvis: GlenDronach levererar igen! Det här fatet har mognat med värdighet och ger en väldigt söt och fyllig whisky. För mig är det ett mysterium varför den här buteljeringen inte är slutsåld nu när det har gått ett par månader. För £98 är detta ett "måste ha" i alla sherry-torskars whiskyskåp!
 
VG+
***

Kommentera här: