Glendronach Saturnes Finish

***

Då var vi tillbaka till favoritdestilleriet igen!
 
GlenDronach ägs som bekant av BenRiach och det är vida känt att Benriachgillar att exprementera med olika fatlagringar. Trots detta så behåller GlenDronach sitt fokus på sina sherrymonster. Sherry i all ära men det är naturligtvis kul med variation.
GlenDronach har dock en wood finish-serie bestående av Moscatel, Saturnes, Vrigin Oak, Twany Port samt nya Marsala.
 
Personligen är jag i regel skeptisk till vinlagringar då de relativt sällan bidrar på ett possitivt sätt, i min mening. Visserligen har vi lyckade exempel (Longrow Red, Glenmorangie Quinta Ruban, Arran Amarone Finish, GlenDronach Twany Port) men de tycks vara mer undantag än regel.
 
Priserna på ekfat (i synnerhet sherryfat) stiger markant och det känns som en naturlig utveckling att destillerierna börjar se sig om efter andra fat att lagra sin whisky i då det handlar om såväl pris som tillgång. Dock är jag överlag motståndare till "wood-finish" då detta kan användas för att lägga en fin slöja över en whisky för att dölja en halvdan sprit. Dessutom tenderar finish-influensen att försvinna relativt snabbt när whiskyn får lufta sig. Jag hade väldigt gärna sett att GlenDronach släppte en serie där whiskyn har mognat hela sin tid i faten (Saturnes, Moscatel, Marsala m.m), och vem vet, en dag kanske vi får se en rökig GlenDronach på hyllorna.
 
Den Saturnes Finish som jag provar idag är 14-åringen som för något år sedan ersattes med en 12-åring. Jag ska se till att gämföra denna med 12-åringen innan flaskan är slut.
 
 
GlenDronach 14yo
Saturnes Finish
Officiell buteljering
46%
 
Doft: Doften är full av söta vita frukter, som nachipäron, gröna druvor, aprikoser och nektariner. Med lite vatten kommer även omogen mango och akashiahonung. Den får verkligen munnen att vattnas! Med tiden blir den mer vinös och det kommer fram övermogna päron med lite bränt socker.

Smak:
Initialt kommer en flodvåg av sötma från saturnesvinet. Ett helt lass av nachipäron, gröna druvor och Golden Delicious. Efter ca 5-6 sekunder på tungan så slappnar sötman av och en torrare maltighet kommer fram. Den är inte dålig på nogot sätt, men början är intressantare i mitt tycke.

Avslutningsvis:
Det märks att det är en wood-finish då influenserna från saturnesvinet är relativt kortlivade. Det händer mycket i början men sen blir den "plattare" mot slutet. Trotts allt är det dock en väldigt trevlig whisky som gör sig fin som sommar-smuttande. Flaskan kostade mig ca 450kr vilket måste ses som ett bra pris. Har man inte provat en saturnes-lagrad whisky förr så är denna att rekomendera!
 
VG
***

Kommentera här: