Yamazaki Sherry Cask 2013

***
Världens bästa whisky!

Det var iaf vad Jim Murray sa 2014. I slutet av 2013 köpte jag tre flaskor för ca 900kr styck. Ett halvår senare sålde jag dem med en förtjänst på drygt 13 000kr. Idag ser jag att de går för över 10 000kr styck.
 
Jag tycker att det är såväl skrämmande som larvigt hur en enda "expert" kan styra upp en så stor hype kring en whisky. När jag köpte mina flaskor så hade jag redan smakat den på en japansk restaurang (kallad Sagami) här i Umeå och jag tyckte att den var värd 900kr.  Jag köper bara whisky som jag har för avsikt att dricka, så när jag blev erbjuden ett pris för flaskorna som var mycket högre än vad jag köpt dem för så insåg jag att jag kunde köpa fler och godare flaskor för de pengarna.
 
Jag besökte Sagami igen för att prova Yamazakin till det här inlägget. Jag beställde en 3a utan att kolla på priset, vilket jag ångrade när jag sedan skulle betala. Tidigare gånger jag beställt den kostade den 34kr/cl vilket var ett väldigt bra pris i mina ögon, dock hade de nu höjt priset till 200kr/cl. Nog för att den är god, men den är inte värd de pengarna. Utan tvekan mitt sämsta whisky-köp någonsin.
 
 
Yamazaki Sherry Cask
2013
Officiell buteljering
 
Doft: En ganska diskret doft som inte tränger sig på på något sätt. Först kommer röda druvor och fikon. Alkoholen sticker påtagligt och jag känner även en smått tvålig not. Vatten sköljer dock bort tvålen och tar fram tydlig umeshu. Doften är inte särskillt komplex men inte mindre trevlig för det (när tvåligheten försvunnit).
 
Smak: Smaken domineras av en lätt och elegant sherry. Framför allt känner jag marzipan och tonvis med bigarråer. Det hela täcks av bitter, mörk choklad och mörk rom. Whiskyn har en medelstor kropp som tyvärr inte utvecklas så mycket i munnen.Finishen är kryddig och smått maltig med marsipan och äppelskal. Inte heller här speciellt komplex, men fantastiskt god!
 
Avslutningsvis: Jag må tycka att prisutvecklingen på den här whiskyn är orimlig, men det förändrar ändå inte kvalitén på whiskyn. Jag tycker att detta är en fantastisk whisky (jag köpte ju faktiskt 3 flaskor), men tyvärr är den inte prisvärd. Den för tankarna till en elegantare (klenare?) Kavalan Solist Sherry. Är man ute efter en investering så är man glad om man har en eller flera av denna hemma i skåpet, men vill man ha något gott att dricka så sikta på Yamazakis 18-åring ist. 
 
VG
***

Kommentera här: