Hakushu 12yo

***
 
 
Jupp, that´s right. Vi fortsätter på det japanska spåret. Faktum är att jag nyligen inhandlat ett flertal japanska whiskys som jag är ivrig att smaka, så dessa kommer mest trolig dyka upp på bloggen under hösten.
 
Hakushu är ett relativt nygrundat destilleri, som byggdes 1973. Det ligger väldigt vackert beläget vid foten av berget Kaikomagatake och ligger således högt på min "destillerier-att-besöka-lista". Destilleriet ägs av Suntory och har, likt företagets andra whiskeis, en mjuk och elegant ton. Destilleriet kallas även "The Forest Destillery" eller "The Green Destillery".
 
Jag har inte smakat många Hakushu i mitt liv men de jag smakat har varit väldigt goda. Destilleri-karaktären präglas av friska, vegitabiliska noter med en avlägsen rökighet.
 
 
Hakushu 12yo
Officiell buteljering
43,5%
 
Doft: Mmmm, den har en frisk doft av sötsyrliga äpplen (jag tänker Pink Lady eller Granny Smith). Doften utvecklas med melon, vanilj och syrlig citrus. Långt bak smyger en diskret rökighet.

Smak:
Smaken är framför allt fruktig men även ganska blommig. Precis som i doften känner jag massor av äpplen och lite melon. Efter en stund kommer även nachipäron fram tillsammans med timjan som gör det hela väldigt intressant. Smaken avslutas med citrus, torr ek och möjligen lite fläder. Precis som i doften så finns en avlägsen rökighet, men som visar sig mer i smaken. Finishen hänger kvar ganska länge med en "grön" smått rostad karaktär som jag till slut indentifierar som sencha.

Avslutningsvis:
Detta är inte det mest komplexa som hällts upp i ett glas, men det behöver den inte vara. Den är vacker i sin enkelhet. Bland det japanska utbudet klassas detta som en standardwhisky. Den kostar lite mer än vad gemene man kanske är van vid att betala för sin standardwhisky men den är värd det, var så säker. Detta är ännu ett exempel på vad jag föredrar att dricka under sommaren, något friskt och lätt. Mer än en gång för den tankarna till Redbreast och Green Spot, men är samtidigt något helt annat. Tyvärr tycks Hakushu som destilleri hamna lite i skuggan av sin storebror Yamazaki, vilket jag tycker är lite synd. I en duell mellan deras 12-åringar så segrar nog Hakushu.
 
VG
***

Kommentera här: