Yoichi 15yo

***
 
Jag tog en titt på mina tidigare blogginlägg och insåg att jag har pinsamt lite japansk whisky på bloggen!

Jag har alltid gillat Japan. De är i regel perfektionister i sina åtaganden och inget känns "halvfärdigt". Dessutom har Japan ett sinne för design och förpackning som få andra länder har. Designen andas oftast simpel elegans vare sig det är en whisky, en kimono, te eller ett par ätpinnar som packeteras. Trots detta kände jag mig skeptisk när jag insåg att Japan var en etablerad producent av whisky. Bilden av den skottska whiskyn från karga högländer och stormiga, torviga öar var så djupt rotad i mig att jag hade svårt att se hur den exotiska, ön på andra sidan globen i whiskysammanhang.
 
Tack vare min vän Wikipedia så insåg jag att Masataka Taketsuru inte bara hade ett brinnande intresse för whisky utan även hade studerat processen i Skottland. När han återvände till Japan var han med och grundade Suntorys första destilleri. Dock valde Taketsuru att gå sin egen väg och grundade Nikka (med destillerierna Yoichi och Miyagikyo) i norra Japan där klimatet var mer likt Skottland.
Nu flera år senare finns det inget tvivel om att Japan kan göra whisky, och jag har ännu inte hittat en dålig whisky från "den stigande solens land". Det är sant att den japanska whiskyindustrin har sina rötter i Skottland, men de har utvecklat sin egen produkt som skiljer sig från den skottska.
 
 
Yoichi 15yo
Officiell buteljering
45%
 
Doft: Yum! Doften är söt, fruktig och lite blommig. Näsan fylls av Zoo-tabletter, vanilj och ananas. Till en början bäddas allt in i en tydlig rök, som ebbar ut efter några minuter. Längst bak finns lite sötlakrits tillsammans med en diskret men trevlig jordighet. Whiskyn doftar betydligt mognare än 10-åringen.
 
Smak: Smaken liknar doften i många avseenden. Den är full av söt frukt men en aning rök som sticker lite på tungan. Jag hittar lite kust-noter. Möjligen tång. Paletten får mig att tänka på foliegrillad frunkt över öppen eld vid en strand. Smaken är fin men når inte samma höjder eller komplexitet som doften.
 
Avslutningsvis: Det här är en trevlig och intressant whisky, som definitivt överskridr 10-åringen. Den har blivit mjukare och mer komplex. En whisky som alla inbitna whiskydrickare borde prova medan den fortfarande finns att få tag på. För mig personligen så ger dock Miyagikyo 15yo mer valuta för pengarna.
 
VG
***

Kommentera här: