GlenDronach 1995

***
Åter igen, dags för the good stuff!
 
Jag och min kompis håller på ta MC-kort. Jag har inte kortet än men idag köpte jag ÄNTLIGEN min första hoj! En fantastisk, underbar och supersexig Kawasaki Vulcan 900!
 
För övrigt har GlenDronach nyligen släppt sin batch 13 av single casks. Den numera välbekanta kallsvetten kommer när man ser priserna. Jag kan ju som vanligt inte hålla fingrarna i styr och har lagt siktet på #40, #76 och #2361. För er som redan har kikat på släppet kan se anledningen till mitt val av fat. Samtliga är nämligen lagrade på Oloroso-fat. Jag får lite extra fjärilar i magen av #40 som är från 1993, ett år som visat sig spotta ur sig flera av destilleriets allra bästa single casks! Det är ju dessutom en extra skön känsla när man klyckas norpa den sista flaskan av både #2361 och # 76 på Master of Malt. Vi får se om jag kan få tag på #40 på annat håll. På ett sätt känns det som att jag inte har råd med dem när jag precis köpt en hoj, men det är så svårt när de förföriskt röda dropparna tycks viska "köp oss, du BEHÖVER oss"....
Man skulle kunna tro att jag har problem....
 
 
GlenDronach 19yo
PX-sherry casks
55,8%
Bottled for The Whisky Store, Tyskland
 
Doft: Här kommer gummistövlarna som jag så ofta finner i nyöppnade GlenDronach (dock försvinner de efter lite frisk luft). Väldigt robusta sherry-toner som för tankarna till Ben Nevis single casks när de är som bäst. Mörk honung och dadelsirap delar rum med mörk choklad och kanel. Så småningom kommer även svaga noter av obryggt svart te och en hint av piptobak.

Smak:
Smaken speglar doften på många sätt. Inget gummi men dadlar och torkade fikon samsas med mer anonym torkad frukt. Denna är väldigt söt... sötare än vad doften antyder. Honung, torkade jordgubbar, lite ek samt nejlika och kanel. Möjligen gömmer sig lite cappuccino i bakgrunden också. Fin balans rakt igenom.
 
Avslutningsvis: Den är helt enkelt underbar! När jag läser mina egna smaknoter så låter det sannerligen som ett MVG... men något håller mig tillbaka. Detta är absolut en högklassig whisky, men jag känner att det är något som fattas. Jag har ingen aning om vad det är så kanske är det orättvis av mig att bara ge den ett VG+, men så får det bli.
VG+
***
 

Kommentera här: