Taketsuru 17yo

***
 
Nu var det på tok för länge sedan som jag hade en japanare i glaset. Låt oss ändra på det!
 
Namnet kommer, som de flesta av er säkert är bekanta med, från Nikkas grundare Masataka Taketsuru. Taketsuru är inte ett destilleri i sig utan whiskyn är en "pure malt" (aka "blended malt") från Nikka och är en blandning av whiskyjättens olika destillerier. Whiskyn har inte samma status som företagets single malts, vilket trevligt nog reflekteras i priset. Man får utan problem en Taketsuru 21yo för en billigare peng än en Yoichi 15yo.
Jag gillar verkligen Yoichi såväl som Miyagikyo, så en kombination av de båda borde ju knappast bli dåligt...
 
 
Taketsuru 17yo
Officiell buteljering
43%
 
Doft: Doften behöver lite tid för att öppna upp sig, då kommer noter av punch-inlagda plommon och pomelo. Fortsättningsvis letar sig nachipäron fram tillsammans med umeshu och söt ljunghonung. Här finns även en hel del blommiga noter. Jag får definitivt intrycket av att det är en relativt stor andel Miyagikyo i denna.
 
Smak: Whiskyn är len med en sakta stegrande sötma. Nachipäron inlagda i umeshu och vanilj är det första som kommer i tankarna. Blommigheten från doften gör sig påmind. Jag känner friskt jasminte och passionsfrukt. Eftersmaken är maltig, sträv och lite "tvär" med ek och halm.
 
Avslutningsvis: Detta är gott, men inte speciellt utmanande eller framstående. Jag skulle utan problem rekomendera denna, speciellt till någon som är ny bland de japanska destilaten. Det är absolut värt att köpa en flaska (kanske till och med två) men sen finns det andra alternativ som ger mer valuta för pengarna. Jag har dessutom smakat Taketsuru 21yo, som onekligen överskuggar denna.
 
G+
***
 
 

Kommentera här: