Glenallachie 35yo

***
 
Idag höjer vi ett glas för Internationella Whiskydagen!
 
Varje år firas Internationella Whiskydagen (som ej ska förväxlas med Världswhiskydagen) i Michael Jacksons ära. Som många av er gissat så är det inte den sjungande, skrevgreppande Michael Jackson som dansar med zombies utan whisky-skribenten Michael Jackson jag talar om.
 
Jackson led av Parkinsson´s sjukdom och dog 2007. Dagen lanserades för första gången 2009 för att uppmärksamma såväl whisky som Parkinsson´s sjukdom. Dagen firas den 27e mars vilket var Jacksons födelsedag.
 
Dagen till ära har jag en 35årig Glenallachie i glaset. Detta är min första Glenallachie så jag hoppas på ett bra första intryck. Whiskyn är lagrad på en 1st fill sherry butt, vilket låter aldeles utmärkt i mina öron. Frågan jag ställer mig är om den är lagrad i ett och samma fat hela lagringsperioden. Ett 1st fill fat är väldigt aktivt och om den har legat på samma fat i 35 år finns det en risk att whiskyn blir "över-ekad". Det kan ockspå vara så att whiskyn bedömts som undermåttlig och slutlagrats i ett 1st fill fat för att dölja upp bristerna med söta sherrynoter.
Whiskyn är buteljerad 2010 så spriten borde vara destillerad 1974 eller 1975. Jag vill minnas att jag köpte den här flaskan för ca 1700kr på Systembolaget. Först tänkte jag att jag gjort ett kap och övervägde att köpa ett par flaskor till. Därefter slog tanken mig att whiskyn kanske legat på ett svavel-skadat fat, vilket skulle förklara priset. Det slutade med att jag nöjde mig med en flaska.
 
 
Glenallachie 35yo
Single Malts of Scotland
1st Fill Sherry Butt
1 av 685 flaskor
46,9%
 
Doft: Doften är otroligt mjuk, len och mustig! Här hittar vi allt ifrån ugnsbakade röda äpplen körsbär och krämig vanilj till gammalt läder, mörk choklad och en svag förnimmelse av rök. Allt täcks av vit glasyr och krossad kardemumma. Doften är verkligen aromatisk och har en svag syrlighet som ger lite av en "spets". Inget svavel så långt ögat (näsan) når. Helt underbart!

Smak:
Lika mjuk och len som doften! Äpplena och körsbären kommer även i smaken, tillsammans med torkad pomelo och en liten bit ananas. Detta utvecklas sen till havrekakor och rostade hasselnötter. Det hela avslutas med lätt rostat kaffe, kardemumma och förvånandsvärt lätt ek. Möjligen att det finns en svag strimma av rök här också.

Avslutningsvis:
Vilken underbar whisky! Jag fick en liknande känsla som jag fick av Karuizawa #7914 förra året. Det finns inga som helst spår av svavel och jag beklagar mig själv som inte köpte ett par flaskor till! Den är fyllig och väl balanserad, åldern till trots. Deffinitivt en av de bästa 30+ whiskys jag har druckit hittills!
Bravo!!!
 
MVG
***

Kommentera här: