Glengoyne #203

***
 
Det börjar dra ihop sig för ännu en resa.
I april far jag på en whiskyresa till Skottland. Jag tänker spendera en vecka med att jaga rätt på och smaka spännande whisky samt se mig om i de vackra högländerna. Mitt huvudsakliga mål kommer dock vara ett återbesök på Glengoyne-destilleriet. Jag har turen att vara delägare i ett av de sista fat som Glengoyne sålde till privatpersoner och i mitten av april kommer jag representera vår ägargrupp när fatet äntligen ska fyllas! Jag tycker att det ska bli väldigt spännande och jag ser verkligen fram emot hela evenemanget.

Glengoyne är ett av mina favoritdestillerier i Skottland och det känns inte mer än passande att sippa på en single cask från destilleriet medan jag planerar min resa dit. Buteljen är lagrad i en sherry-butt av amerikansk ek och destillerades i mars 2000.
 
 
Glengoyne 11yo
Sherry Butt #203
Flaska 223/627
58,5%
 
Doft: Doften börjar med apelsinskal, och kanske lite grape(?). En julkänsla infinner sig när apelsinskalen blandas med nejlikor och valnötter. Detta följs av lite honung, äppelmos och vaniljsocker. Med tiden kommer russin och brända mandlar som växer sig starkare. 

Smak:
Munnen fylls av näst intill övermogna röda druvor. Söta päron blandas med en kraftig volym honung. Någonstans förnimmer jag även bananer. Smaken är väldigt söt och fruktig och skiljer sig såpass från doften. Alla frukt-noter käns nästintill övermogen... på ett bra sätt.

Avslutningsvis:
Som väntat från Glengoyne. Detta är en elegant, fruktig och imponerande whisky. Jag köpte den för ca 1000-lappen och den ger absolut valuta för pengarna. Den imponerar i sin enkelhet. Tyvärr buteljerades den för ca 5 år sedan så det kan vara svårt att få tag på en flaska nu, men om ni ser den så rekomenderar jag att ni köper den. Skål för goda dagar framöver!
 
VG
***

Kommentera här: