GlenDronach #42

***
 
Jag vet vad ni tänker. "Tröttnar han aldrig på GlenDronach?". Givetvis inte!

Det här är en av de mer beryktade flaskorna av batch 14. Jag gissar att det främst har att göra med att den är från 1993, som alla de mest prisade buteljeringarna från GlenDronach. Jag tycker inte att man ska fokusera alltför mycket på året, men på pappret så är denna återigen perfekt. 20+ år, oloroso-lagrad och närmare 60% i "craft-presentation" (okylfiltrerad, ofärgad och fatstyrka). Det som fångade min uppmärksamhet var dock först och främst datumet. Jag vet inte vad som hände den dagen men det tycks som att änglarna log mot GlenDronach den 15e januari 1993. Samtliga buteljeringar som destillerades den dagen har varit fantastiska som sämst! Mina förväntningar på denna var minst sagt höga.
 
 
GlenDronach 23yo
Oloroso Sherry Butt #42
Flaska 282/561, 58,6%
Batch 14
 
Doft: Sjukt maffig doft med mycket fikon och marsipan! Sen kommer nyoljat varmt trä, arrak och mörk choklad. Längst bak hittar vi lite äppelskal, mörkrostat kaffe och julkryddor. En helt enastående doft som får det att vattnas i munnen.
 
Smak: Smaken är oljig och fyllig. Fikonen från doften har huvudrollen tillsammans med dadlar, och marsipanen spelar underroll med arraken. Här rullar det även in rostade hasselnötter täckta av mjölkchoklad. I bakgrunden finns träoljan med len cappuccino. Eken ger en tydlig kryddighet men svaga inslag av tobaksblad. Mjölkchokladen väcker sig starkare med tiden.

Avslutningsvis:
Helt enkelt en enastående whisky! Doften får MVG++ av mig, men smaken står och balanserar på kanten mellan VG och MVG. Den är bättre än det mesta, men inte lika bra som tex #38, #39 eller #54. Det slutliga betyget får nog trotts allt landa i överkant av VG. Med det sagt är detta nog så bra det kan bli utan att nå MVG. Ännu ett exempel på varför GlenDronach är min favorit! Med risk för att låta oproffisionell..... Om nom nom nom!
 
VG++
***

Kommentera här: