Mackmyra Körsbär

***
 
Jag blir sällan exalterad eller förväntansfull över Mackmyra längre. Jag tycker att det är jättefint att det var framför allt de som satte Sverige på whiskykartan, och jag gillar att de är inovativa och exprementerar med olika lagringar. Jag ser dem desvärre mer som kuriosa än pålitlig dricka. Det kan vara roligt att prova ett glas av de olika buteljeringarna men jag har aldrig riktigt kännt att "det här måste jag köpa en flaska av".
Jag ska däremot inte sticka under stolen med att jag hajjade till när jag såg att Moment Körsbär skulle komma förra året (7e sep).
 
Moment är Mackmyras serie av olika limiterade lagringar med tillhörande kreativa namn. Namn som tex Norrsken, Mareld, Fjällmark, Bärnsten och Rimfrost kan i vissas öron låta pretansiösa, men jag tycker att de i flesta fall bidrar med något personligt och smått romantiskt till buteljeringarna. Namnen refererar ofta löst till lagringen (Bärnsten är lagrad på hjotronvinsfat, Vinterträdgård är lagrat på fat som innehållit hallonvin och lingon + blåbärsvin m.m).
Whiskyn i det här fallet kallas rätt och slätt "Körsbär" och är lagrad på fat som blivit mättade med sött körsbärsvin. Observera att faten inte har använts för att lagra körsbärsvin utan man har endast marinerat faten för att ge karaktären av vinet.
Jag är ett stort fan av körsbärsvin och tyckte att en sådan lagring lät briljant (sitter fortfarande och väntar på att GlanDronach ska göra en körsbär eller björnbärsvins-lagring). Med lite tur kan ju en sådan lagring vara spot on, till och med för Mackmyra!
Faten har gett whiskyn en säregen rosa färg.
 
 
Mackmyra Moment Körsbär
Flaska 1898/2400, 47%
Officiell buteljering
 
Doft: Besvikelsen kommer snabbt. Jag hade hoppats på något stort, maffigt och unikt men doften känns ganska späd och saft-aktig. Jag hittar körsbär utan större problem tillsammans med äppelmos och liiiite marsipan. Sen kommer grönare noter av omogna päron och lite vanilj. Doften för tankarna lite åt rosé med lite kryddig grön malt som lyser igenom. Ju mer jag doftar desto tydligare blir de gröna bananerna som jag så starkt kopplar till Mackmyra.
 
Smak: Även här är körsbärsvinet tydligt men inte kraftfullt. Jag hittar körsbär och marsipan men de känns mer som en ytlig finish som ganska snabbt bleknar. Gröna bananer och omältat korn som för tankarna till "pure pot still-whisky", som tex Redbreast. Den är ganska stickig för att endast vara 47%, men det gör inte så mycket. Smaken är trevligare än doften. Vatten tar fram lite kakao.
 
Avslutningsvis: Det är tyvärr plågsamt tydligt att det handlar om en finish, i fat som endast mättats med körsbärsvin. Man har gjort ett halvhjärtat försök med en briljant idé, enligt mig. Whiskyn känns så typisk Mackmyra (inte en komplemang) och är allmänt ganska tunn. Jag tycker att ordet "körsbärs-rosé" borde säga det mesta. Tyvärr är jag inte ett fan av rosé...
Icke godkänt!
 
IG
***

Kommentarer:

1 Feddooh:

skriven

Om de gör en dålig batch kan de döpa den till Svavelvinter! ;P

Kommentera här: