Box: Urban Brundell

***
 
Som de flesta (men inte alla) vet så har destilleriet Box på höga kusten fått byta namn pga juridiska despyter med Buteljeraren Compass Box, eftersom de menade att namnet var för likt. Således heter destilleriet på höga kusten numera "High Coast Destillery" (ingen som vrickade fantasinerven där inte). Dock buteljerades denna innan namnbytet så den är fortfarande en Box.

Bland svenska destillerier så hamnar Box... jag menar HCD lite mitt emellan i mina ögon. Smögen är, enligt mig, Sveriges vägvisare i det oändliga whiskyträsket. Mackmyra däremot kanske är den experimentiella gruppmedlemmen som är på tok för intresserad av att testa olika saker i träsket för att ta sig framåt. Sen har vi HCD, destilleriet som går och spelar Pokémon Go. Ibland går man rätt och ibland fastnar man med stöveln i dyn. Min poäng är att Box är, enligt min erfarenhet, lite överskattade. De får lite för stora klappar på axeln när det blir bra, och lite för lite kritik när det inte blir bra.

Detta är en privatbuteljering med Urban Brundells namn på ettiketten. Rökiga sherrylagringar kan vara lite si och så. Ibland döljer röken sherryfatet och ibland blir den nedtryckt av fatet och ger en ofräsch, inrökt karaktär. Denna är på 45ppm (antal fenoler per miljon, det närmaste sättet att kunna mäta rökighet) då den borde spela i Ardbegs liga.
 
 
Box: Urban Brundell 4,8yo
Privat Fat, Oloroso
45ppm, 60,6%
 
Doft: Aj fan! Här har vi rök, svavel och något medicinskt (på det dåliga sättet). Om någon sa att detta var en rökt Kaski så hade jag trott dem. Jag känner nått som genast för tankarna till fiskbullar, lite sjögräs och längst bak hittar jag något som en gång i tiden hade kunnat vara ett bra sherryfat. Lite vatten plockar fram frukt och jäst, vilket höjer doftens betyg från ett WTF till ett IG.

Smak:
Hmmm.... Smaken är bättre än doften, men inte bra. Jag hittar ganska sur sherry, vinäger, något som påminner om trevlig sherry men som har blivit förvridet. Brända tändstickor och blyerts-hyvlingar. Röken är tydlig men inbakade i svavel. Vatten sköljer bort lite av surheten men tändstickorna blir tydligare. Den är lite trevligare än Kaski, tack vare avsaknaden av antibiotika, men landar fortfarande på samma betyg.

Avslutningsvis:
Vilken besvikelse! Jag hade hoppast på en ung, kraftig och rökig sherrybomb. Tyvärr var detta mindre Lediag 10yo och mer någon som har fimpat i ett glas med gammalt surt rödvin. Bottennapp helt enkelt.
 
WTF
***

Kommentarer:

1 Feddooh:

skriven

Hoppas du inte la för mycket pengar på den där.

Kommentera här: