Glengoyne Caldenby

 
****
 
Man kan sällan gå fel med en Glengoyne, speciellt med en single cask!
Här har vi en 10-årig privatbuteljering. Av någon anledning tenderar privatbuteljeringar från Glengoyne att buteljeras efter 10 år. Jag har i ärlighetens namn inte lyckats hitta så mycket information om den här buteljeringen, men jag har dock märkt att det finns privatbuteljeringar från några andra destillerier med namnet "Caldenby". Iom att det inte är ett överdrivet vanligt namn så tänker jag gissa på att detta syftar på Mr Pär Caldenby, grundare av Smögen Destilleri (även advokat, om nån undrar).
 
Detta är alltså en privatbuteljering, vilket innebär att en (eller flera) privatperson(er) har köpt ett fat från destilleriet och sen har destilleriet buteljerat det med sin officiella single-cask-etikett, med ett namn som ägaren valt.
Jag tycker alltid att det är spännande med privatbuteljeringar. De buteljeras ju oavsett hur whiskyn smakar, och till det förbetalda priset. Det har alltså inte stått någon Master Blender och sagt "oh, detta smakar så gott att vi kan ta extravaganta priser för den". Privatbuteljeringar kostar lika mycket oavsett hur bra eller dålig whiskyn är. Andrahandspriset är ju dock upp till fatägaren...
 
 
Glengoyne Caldenby
Sherry Hogshead #965
Flaska 154/300, 57,6%ABV
Privatbuteljering
 
Doft: Mmmm, det första jag tänker på är de hårda fruktkaramellerna i rund plåtburk som man kan köpa på Finlands-färjan. Jag hittar även något krämigt som för tankarna till Baileys. Med tiden kommer spännande nog något mossigt i bakgrunden. Även lite röda vinbär pudrade med florsocker. Vatten lyfter verkligen fram fruktgodiset ännu mer. Definitivt en trevlig doft.
 
Smak: Den har en medelfyllig kropp. Inte lika godisaktig som doften, utan här finns med färska jordgubbar och apelsinskal. Möjligen något som för tankarna till Läckerol (salmiak?). Så småningom även fläder och möjligtvis en antydan till fikon. Förvånandsvärt diskret alkohol med tanke på ABVn.
 
Avslutningsvis: Detta är trevligt... väldigt trevligt faktiskt. Det är inget maffigt monster som "Teapot Dram" eller "Cask Owners Bottle", utan känns väldigt medelvikt. Som vanligt från Glengoyne så hittar jag inga off-notes utan den känns väldigt ren och classy. Det är inte imponerande komplext, men det behöver det inte vara heller. Om mitt eget fat skulle smaka så här när det buteljeras så skulle jag vara väldigt nöjd.
 
VG
***

Kommentarer:

1 Feddooh:

skriven

Här fick vi en liten Whiskey Tutorial 1.0.1 också. Good job ;)

Kommentera här: