Glendronach 18yo

***
 
Kände att det var dags för en GlenDronach igen och insåg att jag inte har recenserat någon av deras core range än. So here goes...
 
GlenDronach 18yo Allardice är döpt efter destilleriets grundare, James Allardice, och är lagrad på 100% Oloroso sherry-fat. Glendronach använder PX-fat eller Oloroso-fat till sina sherrylagringar och jag tenderar att uppskatta oloroso lite mer. Oloroso tenderar att ge lite kryddigare, mörkare noter medan PX (Pedro Ximénez) tenderar att ge sötare, sirap/godis-noter, men som vanligt finns det undantag i tumregler.
 
Den här flaskan är buteljerad i slutet av 2018. Om vi använder den enkla GlenDronach-matematiken (som jag förklarar i destilleribeskrivningen) så inser vi snabbt att det handlar om whisky som är MINST 22år gammal... inte 18. Jag passade på att köpa 3 flaskor av denna innan den försvann, och för 999kr per flaska så är detta ett kap enligt mig.
 
 
GlenDronach 18yo Allardice
Oloroso Sherry Casks
46% ABV
Officiell buteljering
 
Doft: Mmmm, det är ingen tvekan om att det handlar om sherrylagring här. Den har den där lite "unkna" sherrykaraktären, utan friska sirapsdrypande frukt, som jag förknippar med "gammeldags" lagring, där faten lagrat sherry och inte blivit mättade med sherry. Kanske inte låter så trevligt (?) men det är det. Den har en maffig, umamiblandad sötma som för tankarna till grillglase med brunt socker och paprikapulver, som karamelliserats. Observera att det dock inte handlar om nån rök. Lite dadlar, apelsinskal och svag bittermandel tillsammans med cappuccino och chokladtäckt lakrits.
 
Smak: Smaken är väldigt snäll, och fruktigare än doften. Det handlar fortfarande om den "gammeldagsa" sherryn. Här snackar vi blåbärssylt, fikonvinäger, torkad ingefära och engelsk julkaka. Blandade röda bär och svartvinbärsblad. Eken kommer i form av gammla möbler. Finishen är tämligen kort.
 
Avslutningsvis: Det här är onekligen väldigt fint, men jag inser hur van jag har blivit vid destilleriets single casks på fatstyrka. Inte en rättvis jämförelse kanske, men det får denna att kännas ganska lätt och mild. Jag såg igår att batch 17 av GlenDronachs single casks släptes. Föga förvånande sålde samtliga flaskor slut innan man han se att de var till salu. Dock känner jag att priserna har spårat helt och hållet. Samtliga flaskor som var 25yo och äldre kostade ca 3800kr och uppåt. Jag vågar inte tänka på vad de kommer kosta på andrahandsmarknaden! Ack jag minns den gamla goda tiden då jag köpte en 23yo single cask på systemet för 1700kr, utan att behöva stressa. Sammanhanget gör att den här buteljeringen (för det var ju den jag skulle snacka om ja) blir oerhört prisvärd. Gammeldags GlenDronach, med >22år på nacken, från handmältat korn och direkteldade pannor för under tusenlappen... jo tack! Ser ni den så köp den!
 
VG
***

Kommentera här: