Glengoyne 25yo

***
 
Nu är vi tillbaka till ett av mina favoritdestillerier. Det är "de vilda gässens dal" på högländernas sydligaste kant. Det är Glengoyne.
 
Glengoyne har släppt två olika 25yo. Den ena är deras "vanliga" 25yo, lagrad på en blandning av first fill och second fill sherry-fat, buteljerad på respektabla 48%. Den andra är en TRE-buteljering (Travel Retail Exklusive) lagrad helt på first fill sherry-fat och buteljerad på 46%. Det är den sistnämnda jag smakar idag. Om jag inte misstar mig så har denna nu hunnit bli utbytt mot en 28yo.
 
Flaskan kommer i en liknande låda som deras 21yo, men här har man bytt kartong till tungt trä, vilket ger ett rejält intryck. Själva flaskan har en tung botten, och en metalltoppad kork som är tillräckligt tung för att buckla ett ånglok. Flaskan är således inget man plockar med i packningen inför en fjällvandring (såvida man inte vill ha ett tillhygge att klubba ihjäl björnar med).

Jag älskar Glengoyne, speciellt när den har några år på nacken och är lagrad på sherry-fat. Jag hade helt klart stora förhoppningar på denna (speciellt när den kostar 2600kr).
 
 
Glengoyne 25yo
First Fill Sherry Casks
46% ABV
Travel Retail Exclusive
 
Doft: Mmmm, den har en fyllig och mogen doft och, som väntat, så är det faten som talar över grundspriten. Den må vara maffig, men i sann Glengoyne-anda så är den maffig på ett classy sätt. Lite mer elegans där vissa andra sherrybomber kan vara burdusa. Jag hittar (som med de flesta Glengoyne) röda äpplen, men även bigaråer, marsipanbröd, pistage, och gamla trämöbler. Blandade julkryddor och aromatiskt oolong-te. Det händer verkligen massor här. Good shit!
 
Smak: Smaken bjuder på mer frukt. Äpplena är mer framträdande och plockar med sig björnbär och torkade fikon. Efter en liten stund på tungan blir eken mer framträdande i form av mörk shoklad och valnötter. En mild beska som gör äpplena till äppelskal. Ett starkt svart te gömmer sig i bakgrunden. Frukterna är dock inte överdrivet söta utan lite torrare som om de vore rullade i kryddor (makes no scense, I know). Den har en medelstor kropp som, trotts 25år i potenta fat, inte har så sträva tanniner. Detta är fan lent som en mullvad i en shampo-reklam!
 
Avslutningsvis: Var ska jag börja? Doften är freakin´ fantastic! Jag vill ha denna som parfym! Smaken är inte riktigt lika sexig, men håller ändå allt som doften  lovar. Den här kan mäta sig med de flesta sherrybomber enligt mig. Det är dock viktigt att man ger den här whiskyn tid att öppna sig. Min flaska har bara blivit bättre sedan jag öppnade den för drygt ett halvår sedan och den fortsätter utvecklas under flera timmar i glaset. Detta är en sherrybomb av rang som passar perfekt till julhelgen eller liknande.
Fan så gott...
 
VG+

Kommentera här: