Adventkalender del 1

***
Det här kommer bli ett långt följetång-isch inlägg.
Jag fick tummen ur och bokade tillslut en whiskyadventskalender från Master of Malt. De har en hel uppskö av olika kalendrar med olika drycker och teman, men oavsett så handlar det om 24x3cl av godricka. Ett roligare sätt att se om man kan ge sig själv levercirros till jul helt enkelt.
 
 
De kommande 24 dagarna kommer jag uppdatera det här inlägget tills hela kalendern är klar. Ni får ha överseende med att noterna kommer vara korta och endast baserade på ett enda sample i rådande dagsform. Så de kan väll ge en hint om vad jag tycker men det är mycket möjligt att omdömmet skulle se annorlunda ut som jag fick spendera tid med en hel flaska.
Med det sagt, låt den alkoholiserade nedräkningen börja!
 
Lucka 1
 
Doft: Len, ganska söt, vanilj och inlagda päron. Känner inget alkoholstick alls. Lite zoo-tabletter hittar man efter en stund också. Även lite anonyma citrusskal. Vaniljen står i centrum dock. 

Smak: Alkoholen pirrar betydligt mer på smaken än på doften. Här kommer Conferans-päron, det där sträva, lite bittra skalet märks tydligt. Vanilin. Den är len men ändå lite sträv. Kan väll liknas vid att slicka på det ovannämnda päronskalet antar jag. Varken fyllig eller blaskig. Päronskalen är supertydliga på finishen.
 
Avslutningsvis: Balvenie gör oftast bra grejjer. Gör sig förvånandsvärt bra för att vara en 12-åring på 43%. Inget förvånande smakmässigt. Det är en hyggligt gosig bourbonlagring. God standarddricka som jag skulle betala 400-450kr för.
 

Lucka 2
 
Doft: Betydligt intressantare än gårdagens lucka. Här har vi bakade röda äpplen med muskot och mandelkross. Jupp, jag hittar även honung, röda vinbär och lite tomatkvistar.
 
Smak: Först är den intetsägande, sen stegrar den och tungan pirrar av alkoholen. Blandade röda bär pudrade med kalk. Tyvärr en tunn munkänsla. Lite gröna äpplen och gröna druvor. Väldigt tunn finish som smakar kalk och roccula. Detta kan inte vara många år gammalt...
 
Avslutningsvis: Jag har aldrig hört talas om Starward förut, men en snabb googling visar att det är ett destilleri i Australien (Melbourne) som gör en poäng av att lagra sin whisky i rödvinsfat (denna inräknad). Jag har sällan förtroende för Australiens whisky, eller viner heller för den delen. Denna imponerar inte. Doften ger intrycket att detta kommer bli riktigt trevligt, men ack vilken besvikelse på smaken. Har inga direkta off-notes men är definitivt blaskig. Smakar lite som att man tagit en del Glenmorangie Quinta Ruban, en del Green Spot och två delar Explorer vodka.
Btw, hur kommer man på att buteljera på 41%? Ska man ha så lågt kan man lika gärna köra på 40%. Känns lite som att använda en 31cm lång linjal ist för en 30cm linjal när man ska mäta väggar... den extra centimetern gör ingen skillnad och man borde använda en meters linjal ändå.
 
Lucka 3
 
Doft: Ah, den där fina, lite råa Talisker-karaktären. Den är fruktig men främst gul frukt. Lite bittra apelsinskal blandas med nektariner och faktiskt lite läder. Den där "halvröken" balanserar fint och drar nästan åt en fin mezcal med aska och sotade örter. Lite vatten framhäver den där smått salta havsbrisen. Detta är fint!
 
Smak: Fortfarande fruktig med apelsinskal och gula äpplen. Lite brynt honung med lite av vaxkakan kvar. Den behåller askan från doften men röken är till största delen borta. Ganska pepprig och de maritima noterna biter på insidan av kinderna. Här kommer även vass-noterna som dyker upp med jämna mellanrum i Talisker.
 
Avslutningsvis: Gamla goda Talisker 10yo. De har en lite udda ABV men om de vill vara lite säregna så får de väll det. Som vanligt gör kylfiltreringen sig påmind, vilket är lite synd. Dock är detta ett säkert kort och helt klart värd sina 450kr. Ett ypperligt exempel på vad man pratar om när man pratar om "maritima" eller "saltstänkta" whiskys. Även ett fint steg när man vill ha lite mer attityd än sin Glenlivet 12yo. Borde kanske införskaffa en flaska till skåpet igen...
 
Lucka 4
 
Doft: Väldigt söt och citrus-tung. Jag får intrycket av att det är en stor del grain i denna. En viss maltighet och vid första sniffen var det något som fick mig att tänka på en Corona Extra med en limeklyfta i. Den luktar nästan som att den vore sötad. Typ vape-vätska med melonsmak. Lite sliskig.
 
Smak: Ren, lätt.... lite spritig. Det där söta limmet som jag kopplar till grain. Lite lätt gul frukt. Finishen påminner om malt nerblandat i tapetklister, men är tur nog väldigt tunn.
 
Avslutningsvis: Det är whisky som denna som gör att vissa blir besviken på japansk whisky. Är man den som sitter och dricker Famous Grouse, eller gillar att göra lätta whiskydrinkar och vill prova japanskt så är denna för dig. För den som gillar att sitta och smutta på en Springbank eller en Glen Garioch så är denna otroligt tråkig (för att inte tala om designen på flaskan som skriker "töntig Mackmyra").
 
Lucka 5
 
Doft: Nämen hallå hallå! Efter gårdagens besvikelse kommer denna och rör om! Doften är väldigt fyllig och murrig! Först kommer ett stort lass nya gummistövlar. Jag hittar ganska mycket vanilj och torkad frukt (mango och ananas). Möjligen lite gula plommon och vita vinbär. Lukten hintar även åt att det finns sherryfat med i mixen!
 
Smak: Smaken håller samma kvalitet som doften. Oljig munkänsla med vanilj och mogna citrusfrukter och nektariner. Gummistövlarna är borta men nu kommer en svag rök ist. Tänk er hälften, ja kanske till och med en tredjedel av Taliskerröken. en viss örtighet, speciellt citronmeliss och mynta. En medelstor finish med grape och en hint av kakao.
 
Avslutningsvis: Denna kommer alltså från engelska Lakes Distillery i vaskra Lakes distrikt, nära skottska gränsen. Det är en blended malt, alltså malt från Lakes och ett antal hemliga skottska destillerier... ingen grain. Jag har inte smakat något från Lakes förut, så jag har svårt att avgöra om det är den skottska whiskyn eller deras egen som är så här maffig. Hade jag fått denna blint hade jag skrikit Glen Garioch (på ett nöjt sätt). Detta är något jag aldrig skulle ha köpt en flaska av så jag är glad att den kom här. Spännande grejer. Nice one Lakes, you got my attention!
 
Lucka 6
 
Doft: Hmmm, märkligt. Jag känner tallbarr och kåda blandat med glöggkryddor. Seriöst.... har de haft i kåda i den här? Och på nått sätt har man blandat in vanilj i det hela också.... lite eukalyptus. Jovisst, efter lite luft så är det portvin med i mixen, men varför luktar den sådär mysigt skog?
 
Smak: Smaken är rätt lik doften tror jag. Kådan finns där men nu är det tallbarren som är tydligast. Glöggkryddorna finns här (med tyngden på kanelen) tillsammans med Jenka-tuggummi. Eukalyptusen kommer i vågor. Det känns lite absurt att när jag förväntar mig portvin och torkad frukt, och så får jag en skogig och kryddig. Lite röda bär och, you guessed it, Mackmyras patenterade gröna banan. En hint av marsipan på finishen.
 
Avslutningsvis: Intressant. Något helt annat än jag förväntade mig. Whiskyn är slutlagrad på portvin så jag förväntade mig mycket frukt, så varför kommer tall och eukalyptus istället? Är det säkert att ingen blandade i lite av deras gin i förbifarten? Den känns skogig och kryddig, vilket blir något bra i min mun! Grönbananerna håller sig till ett minimum (tack gurse lov), och jag känner mig allmänt possitivt överaskad av denna. Jag vet att ganska många blev lite besvikna av denna, jag tänker säga att det är en av de bästa Mackmyra jag har provat. Den finns fortfarande för 599kr på Systembolaget om ni vill testa.
 
Lucka 7
 
Doft: Hmmm, detta är spännande eftersom jag aldrig har druckit en rye förut. En smutsig, ganska jordig vanilj. Lite superlim, sen en stor korg med svamp! Olika örter och lagerblad. Lite kola tror jag också. Med tiden kommer tydlig hallonsylt.
 
Smak: Hooopfh, den är ganska het på sina 50%. Svampen är definitivt kvar. Nästan i form av mögligt trä. Lagerbladen är fortfarande tydliga tillsammans med mosiga Royal Gala. Rivna morötter. Superlimmet är tyvärr kvar. Finishen har kanel och en sträv gräsighet som för tankarna till vass.
 
Avslutningsvis: Ja man börjar ju undra om jag har skogstunga. Både gårdagens och dagens lucka har haft väldigt "skogiga" noter. Denna var ju sjukt intressant och jag förstår vad folk menar när de säger att rye är kryddig. Doften blir fruktigare ju mer man dricker medan smaken håller sig torr med betoning på svampen och lagerbladen. Spännande, och det är nog det finaste jag någonsin sagt om Canadensisk whiskey.
 
Lucka 8
 
Doft: En lätt och len doft som gränsar på mjäkig i min näsa. Här har vi den förväntade malten och vanilinet, tillsammans med en mjuk fruktighet och något blommigt. Fruktigheten är svår att konkretisera, möjligen granatäpple och lite persika. Sen har vi den tråkiga lerigheten, ni vet sån som man gör krukor av etc. Doften är helt enkelt tunn och det blir lite tråkigt att behöva leta så pass mycket.
 
Smak: Smaken håller vad doften lovar. Den är söt och len, med en lite större kropp än doften. Vanilinen dominerar. Kanske lite citrus. Tyvärr känns den väldigt endimentionell. Tydlig maltighet på finishen.
 
Avslutningsvis: Om den hade kostat 400kr hade jag gett den IG. Nu kostar den 600kr på Master of Malt, vilket är ofattbart enligt mig. Fick jag välja mellan denna och en Famous Grouse så skulle jag välja fågeldrickan, den har iaf en snygg etikett (och kostar en TREDJEDEL så mycket på MoM). Vill man ha en liknande whisky fast i bättre utförande så gå till Glenfiddich 12yo. Livet är för kort för att köpa Fettercairn 12yo.
 
***

Kommentera här: