HP Vintersolståndet

***
 
Idag är det årets mörkaste/kortaste dag, och vilken whisky skulle passa bättre än Highland Park Vintersolståndet?
Det här är en av Highland Parks single casks som har legat i en Refill Butt. Jag har ju min välgrundade skepticism mot Highland Parks single casks men tänkte att jag ska ge dem ett par chanser till nu kring årsskiftet. Man vill ju inte vara den som är den lixom....
 
 
Highland Park 15yo
Vintersolståndet
Single Refill Butt #1674
59%, 1 av 552.
Officiell Buteljering
 
Doft: Hmmm, väldigt anonym (stängd). Tydliga spår av oljefärg faktiskt, och nästan mer granträ. Efter ett tag kommer även vattenmelon och kanel. Vissa kvällar hittar jag nått metalliskt, undefär som att dricka trött cognac ut en aliminiumkopp. Vatten sköljer lyckligtvis bort metallen och plockar fram mer honung, Royal Gala och Kungen Av Danmark.
 
Smak: Betydligt sötare än doften. Den har den där kvistiga karaktären som jag ofta hittar i Single Casks från Highland Park. Den må vara fruktigare (aka "bättre") än doften, men ger mig den där känslan att nån har försökt göra oljefärg med fruktsmak. En redig släng gummistövel också. Vatten plockar fram mer äpplen men gör den märkbart bittrare och vaxigare. Var försiktig med vattnet, det plattar lätt ut hela whiskyn.
 
Avslutningsvis: Jag fattar inte varför, men Highland Parks single casks känns så stängda trots att det är närmast 60%-iga sherrycasks. En droppe vatten och massor av tid krävs. Om du ska ta den som avec efter maten så kan du gott hälla upp den när du börjar laga maten. Den är tråkig utan vatten och blir ok med vatten. Dock ska det sägas att den blir bättre och bättre för varje gång jag dricker den, så när det bara är 1/3 kvar i flaskan kanske den till och med imponerar. Just nu är det dock för mycket av en kvistig grundsprit som sticker fram tyvärr.
 
G
***

Kommentera här: