Old Pulteney 17yo

***
 
Old Pulteney är ett destilleri som överlag är lätt att hitta (iaf deras 12yo), men som kanske inte får den uppskattning det förtjänar. 
Man marknadsförde sig länge som det nordligaste destilleriet på fastlandet (varför det nu skulle spela någon roll), men sedan ett par år tillbaka har Wolfburn övertagit den titeln. Pulteney ligger i den lilla hamnstaden Wick.
Den gamla core-rangen byttes nyligen ut och gick från 12yo, 17yo och 21yo till 12yo, 15yo och 18yo. De släpper även olika NAS-buteljeringar sam en och en annan (svindyr) 30yo. Alla kommer dock i de väldigt charmiga och karaktäristiska Pulteney-flaskorna. Utav 17yo och 21yo tycks det vara 17yo som är mest saknad, även om jag minns 21yo som signifikant bättre.
 
 
Old Pulteney 17yo
Bourbon + Sherry Casks
46%
Officiell buteljering
 
Doft: Det är en oljig doft (om en doft nu kan vara oljig). Det är maritima och vegetala noter, utan att något sticker ut nämnvärt. Det finns mineraliska och (vad man brukar tala om som) salta noter, men även vegetabla noter. Jag hittar lite tjärpastill, färskt gräs, och något blommigt som varierar från glas till glas. Vissa gånger är det lavendel som får mig att rynka på näsan och ibland är det violpastiller som verkligen lyfter hela doften. Det finns något tydligt metalliskt och lite honung. Doften ger mer en helhetsbild (som får mig att tänka på båthus) utan tydliga, konkreta detaljer som hoppar fram. Vatten plocker fram vaniljfudge.

Smak:
Smaken är sötare och är mer fruktig. Här kommer gula äpplen, gammal trasa med träolja, mer mineraliska noter av sten och ergat koppar. Fram emot slutet kommer eken fram med en viss kryddighet. Eftersmaken är sötare än förväntat. 

Avslutningsvis:
Den här är jätteklurig. Ibland tycker jag att den är skitfin (VG+) och önskar att jag hade tre flaskor till, men ibland känner jag att den är som en bild i oskärpa, att allt flyter ihop för mycket och därför blir ointressant (G). Pulteney är över lag ett destilleri som kan vara lite svårt för nybörjare och jag tror att 17yo är ett utmärkt exempel på varför. Denna kostade ca 1000kr om jag inte missminner mig, vilket gör att 21yo (som kostade 1299) var betydligt mer värt pengarna.... i min mening.
G
***

Kommentera här: