Balblair Handfilled #714

***
 
Som jag nämnde i förra inlägget vå var jag i Skottland nu i sommras. Det går ju givetvis inte att fara till skottland utan att göra några destilleribesök och destilleribesök kräver i sin tur att man köper en (eller fler) handbuteljerade flaskor. Handbuteljeringar är inte bara trevliga souvenirer utan tenderar även att vara väldigt bra valuta för pengarna. Jag kan inte minnas en enda handbuteljering som gjort mig besviken. I detta fall kostade en flaska £95 (så lite drygt 1000kr), medan deras destillery exklusive (19yo) kostade £250, vilket fick mig att fasa. De erbjöd även smakprover på alla buteljeringar och frågar man mig så vann denna handfill med hästlängder... så jag var ju tvungen att köpa två flaskor.
 
Whiskyn i detta fall är 11yo first fill bourbon barrel på saftiga 61,9% från 2008. Det är alltså fat 714 för den som undrar, dock har de (enligt whiskybase) haft en 714 tidigare, så det gäller att inte förväxla dem.
 
 
Balblair 11yo
First Fill Bourbon Barrel #714
61,9%, Flaska 102.
Distillery Handfilled
 
Doft: Oooooh, detta är päronglass deluxe! Faktum är att det är alla typer av päron, färska, päronglass, pärongodis, you name it! Här finns även en tydlig vanilj och inslag av pistage. Ge den lite vatten och tid så kommer mer subtila nyanser av turkish delight fram. Den är söt och fyllig. Stickig i näsan utan vatten men med några droppar blir den väldigt behaglig.
 
Smak: Här är det päronglassen som dominerar. Honung i form av honeycomb, även lite fransk nougat och vaniljkräm. En diskret gräsig not smyger i bakrunden. Het och torkar ut munnen neat, så var inte rädd att plocka fram vattnet. Eftersmaken är ganska vegetabil med bitterheten av choklad, men den är på något sätt estrig och vissa kvällar kan jag svära på att den finns lite banankaka i slutet. Helt klart den maffigaste Balblair jag smakat.
 
Avslutningsvis: Shit vad fint! Kan ju givetvis vara lite knepig att få tag på nu, men den är värd att hålla utkik efter. Whiskyn är som väntat ganska het utan vatten (jag menar 62%, kom igen) och den klarar rätt mycket vatten. Om man vill kan man spä den till 40-43% och på så sätt ha en och en halv flaska whisky att dricka, men personligen tycker jag att den är finas kring ca 55%. Detta är inte det mest komplexa som hällts på flaska, men det spelar ingen roll när det är så fint som detta!
 
VG+
***

Kommentera här: