Ardnamurchan 2018/AD

***
 
Idag dricker jag något lite extra spännande!
Ardnamurchan (precis, försök att läsa det rätt första gången om ni kan) är ett nytt destilleri som ligger på halvön precis norr om Mull, mitt emellan Arslignish och Glenborrodale (för det har ni skitbra koll på va?). Om ni är osäkra så öppna google maps och försök stava "Ardnamurchan Distillery".
Nåväl, i tider då alla självständiga buteljerare ska ha ett eget destilleri så ville inte Adelphi vara sämre. De ska ju enligt utsago vara skitpetiga och bara acceptera 2% av de fatprover de testar, så jag blev ganska exalterad när jag hörde att de skulle bygga Ardnamurchan, för jag vet att de kommer vara onödigt nogranna i sitt arbete. Jag hade faktiskt tillräckligt med förtroende för dem så jag köpte en andel i ett sherryfat hos dem.
 
 Ardnamurchan har släppt en 2016/AD och en 2017/AD innan denna, och i slutet av 2019 släppte de även en 2019/AD. Jag smakade 2016 och blev glatt överaskad,  varpå jag smakade 2017 och blev GRYMT imponerad! Jag hoppas att denna ska hålla samma standard.
För er som undrar hur gammal whiskyn är..... det är ingen whisky. Samtliga av dessa släpp har varit maltsprit som har lagrats endast ett år på olika fat. Detta får alltså inte kallas whisky och de har fortfarande inte släppt någon whisky, även om ryktet går att de kommer göra det under 2020.
 
Men då tänker du "vilka fat har den legat på då för att den ska smaka så bra efter bara ett år?". Det enkla svaret är "sherryfat". Det längre svaret kan sammanfattas med en lista:
- 20 American oak ex Oloroso and PX octaves, unpeated Ardnamurchan (55 litre original fill)
- 4 American oak ex Oloroso and PX octaves, peated Ardnamurchan (55 litre original fill)
- 1 Spanish oak ex PX hogshead, peated Ardnamurchan (250 litre original fill)
- 1 Spanish oak ex Oloroso hogshead, peated Ardnamurchan (250 litre original fill)
- 1 Spanish oak ex Oloroso butt, unpeated Ardnamurchan (500 litre original fill)
- 1 Spanish oak ex PX butt, peated Ardnamurchan (500 litre original fill)
- 1 Spanish oak ex Oloroso butt, peated Ardnamurchan (500 litre original fill) 
 
Som ni ser är flaskan klädd i en blygrå beläggning med ett fönster, i form av en hydrometer, så man kan se rakt igenom flaskan. Lite charmigt kan jag nog tycka, och tydligen är det fler som tycker det iom att de vunnit pris för sin design 2017 (fantiserar om hur Highland Park gnisslar tänderna).
 
 
Ardnamurchan 2018
1st fill Sherry Casks
Flaska 3358/5009, 55,3%
Oficiell Buteljering
 
Doft: Mmmm, här har vi en fin balans mellan murrig torv, torkade röda frukter och varma kryddor. Vi snackar dadlar, mörka plommon och björnbär tillsammans med kanel och läder och nysågat trä. Röken är tydlig men samsas om utrymmet med de andra dofterna.
 
Smak: Först kommer torven, multna löv, sega dadlar och lite rökt paprikapulver. Plommonen och dadlarna från doften finns här i syltad/bakad form. Efter en handfull sekunder kommer blandade bakkryddor fram med betoning på kanel. Speciellt finishen bjuder på fuktig ved och högprocentig choklad. Torven ligger kvar och pyr långt efter att man svalt whis... jag menar spriten.
 
Avslutningsvis: Om detta vore en whisky så skulle den slå en stor del av konkurransen, men som 1yo maltsprit är den ju tamefan FANTASTISKT IMPONERANDE! Den är fyllig, oljig och livlig utan att kännas snorung. Den känns sofistikerad och betydligt äldre än vad den är. Hade den varit orökig så hade den förmodligen varit vad jag hoppades att High Coast Berg skulle vara. Förväntningarna för min egen whisky är galet hög just nu!
 
 
VG
***

Kommentera här: