Mackmyra Grönt Te

***
 
Igår (söndag) kom jag hem från en helg på Mackmyra. Jag och några till for ner på utbildning för att arbeta som Brand Ambassadors (jag får passa mig så de inte ser vad jag skrivit om deras whisky hitills på bloggen). Det ver faktiskt ruggigt trevligt.
 
Vi provade många whiskys och fatprover, och jag håller nog fast vid mina åsikter angående deras core range. Vi fick även smaka deras senaste experiment som legat på cognac-fat, som fick beröm av de flesta men som verkligen inte föll mig i smaken. Det var även första gången jag prövade deras gin och den imponerade definitivt (iaf "Kreatör" och privatfat). Två av killarna i gruppen plockade ut ett prov från sitt whiskyfat (PX) och bjöd oss andra på ett test. Jag måste säga att jag var RIKTIGT imponerad! Jag visste att Mackmyras privatfat kunde vara bra men denna (fat 19-0628) var en fantastisk sherrybomb. Jag frågade killarna om jag kunde få en flaska av dem när de buteljerade fatet, och hyggliga som de var så ska jag få det.
 
Över lag var det väldigt intressant att besöka destilleriet och vår chef kunde svara på även de nördigaste av våra frågor. Chef ja, nu när man är anställd på Mackmyra så får ni väll ta allt jag säger om dem med en nypa salt antar jag..... och det ska ni få pröva redan nu, så fram med saltkaret!
 
Nu på fredag (27e mars) släpps Mackmyras säsongswhisky "Grönt Te". Den har legat på fat som har blivit mättade med fyra olika sorters grönt te (samtliga från Japan om jag inte missminner mig). Lät onekligen som en gimmick i mina öron. Vi fick iaf provsmaka whiskyn nere på plats. Ni bör ju dock ha i åtanke att mina smaknoter är tagna under EN provning och de skulle väl kunna se annorlunda ut om jag satt med en flaska här hemma. Nåväl....
 
 
 
Mackmyra Grönt Te
46,1%
Officiell Buteljering
 
Doft: Frisk och fruktig. Aromatiskt gräs, vanilj och en aning eukalyptus. Den söta blommiga grundspriten balanseras ganska väl med faten. Lite bokna gula äpplen och blandad vit frukt. Inget superkomplext, utan fruktig och rakt fram, så att säga.
 
Smak: Den oljiga fruktsötman från grundpriten är rätt tydlig. Whiskyn är söt och elegant med mjuka tanniner från faten. Blandade inslag av grönt gräs och vit stenfrukt. Svårt att plocka ut mycket konkret. Det här är ändå trevligt.
 
Avslutningsvis: Det känns som att teet har bidragit med de aromatiska, gräsiga inslagen, men om jag fick den blint hade jag ALDRIG gissat att det var grönt te med i spelet! Teet blir tydligast i eftersmaken om man vet vad man letar efter. Jag tycker att den var trevlig och jag vill hävda att det är en av de bästa officiella buteljeringarna fån Mackmyra som jag har smakat. Brevid vissa privatfat ser den dock lika imponerande ut som.... tja, grönt te I guess....
 
G+
***

Kommentera här: