Tormore #14481

***
 
Tormore är knappast känt för sin prestigefyllda single malt.... ja de är inte kända alls faktiskt.
Tormore är ett destilleri som går under radarn hos många. Destilleriet ligger i Speyside, och ser ruggigt charmigt ut. Trotts detta så har inte destilleriet något visitor-center. Fast vad jag vet så har inte destilleriet så många fans som kan bli besvikna över detta. Toremore producerar nämligen främst maltwhisky till blend-industrin och hvad jag är medveten om så har den endast en14yo och en 16yo som officiell core range (båda görs i liten skala). Jag kan inte säga att jag hört strålande saker om dem heller.
Ibland hittar man Tormore hos de självständiga buteljerarna, oftast som >20yo.
 
Jag såg den här flaskan för ett par år sedan, ca 1700kr på Systembolaget. Jag tyckte att beskrivningen lät trevlig och den hade fått hyffsade betyg på Whiskybase m.m, så jag bokade två flaskor på en gång ifall de skulle sälja slut snabbt (29yo för 1700kr, okylfiltrerad, ofärgad och 50% abv, kom igen lixom). Tji fick jag när de fanns kvar i lager 8-9 månader efter släpp.
Man blev ju lite fundersam. Vet alla andra nått som inte jag vet? Osar den svavel? Smakar Tormore skit rent allmänt? Ja vad visste jag lixom ( O_o).
 
 
Tormore 28yo
Sherry Butt #HL14481
En av 106 flaskor, 50%abv.
Old Malt Cask från Hunter Laing
 
Doft: Men vafan? Det här luktar ju underbart! Bakade röda äpplen, körsbär och smöriga mazariner! Den börjar lätt och elegant men efter 15min i glaset har den hunnit stäcka på benen och blir betydligt större. Marascino-likör, gamla mahogny-möbler, julkryddor (där kanelen sticker ut mest). Den håller en fin balans mellan kryddor och fruktighet och toppas av men en riktigt trevlig rancio (typ som en fin balsamico). Det är så att man blir kär!
 
Smak: Smaken är annorlunda men nästan lika fin! Den är mer potent än doften varslade om. De bakade röda äpplena dominerar, bitter appelsinmarmelad, earl gray, vaxiga valnötter och mandlar blir tydliga mot slutet. En väldigt len munkänsla, men fortfarande fyllig och oljig.
 
Avslutningsvis: Ett ypperligt exempel på en gammal vällagrad single malt. Det känns lite som en maffigare och kryddigare Glen Grant #7646. I en head-to-head tror jag faktiskt att Tormore skulle vinna. Jag är sjukt nöjd att jag köpte två flaskor, hade den fortfarande funnits i lager hade jag köpt två till! Min första Tormore hitills, och den sätter ribban ruggigt högt! Känns som att jag måste jaga rätt på deras core range nu. 16yo har fått Glen Garioch-presentation, dvs okylfiltrerad, naturlig färg och buteljerad på 48%, så nått rätt gör de ju. Nåväl denna är amazing stuff. Köp den om ni ser den!
 
MVG-
***

Kommentera här: