Glencoe 8yo

***
 
När jag for till Lofoten förra hösten så tog jag inte bara med mig Ben Nevis #596, jag tog även med mig en Glencoe 8yo.
 
Glencoe är en blended malt, dvs en blandning av olika singe malts. Lite märkligt nog buteljeras den av Ben Nevis-destilleriet. Uppenbarligen är Ben Nevis en av malterna i blandningen, och ryktet säger att det är ytterligare två malter i blandningen. På ettiketten står "Highland Blended Malt Scotch Whisky" vilket innebär att det rör sig om enbart malt från Highland-regionen.
 
Jag har hört att whiskyn är en blandning av bourbonfat och sherryfat... eventuellt nått mer, men jag har inte lagt det på minnet. Tyvärr har man inte bemödat sig att skriva ut den informationen på flaskan utan fyller ut kartongen med säljigt målande dravel om Glencoe. "Glencoe är ett pass nära Fort William"... så mer än så behövs väll ändå inte? Hade de skrivit det så hade de haft plats för att beskriva fattyp, antal, buteljeringsdatum, antal kvisthål i ändarna samt en bild av städschemat på buteljeringslokalen... just saying. Några bitar information som faktiskt ÄR matnyttigt är dock åldern (8år) samt alkoholhalten (58%) som enligt utsago ska vara cask strength. Det står även att whiskyn inte är färgad (tack för det), men då kan man inte låta bli att undra... är den kylfiltrerad? Nå väl, det är 8år och starkt. Vi snackar alltså om en ung och kaxig whisky, iaf om Ben Nevis-destillatet har nått att säga till om. Det här kan bli kul helt enkelt!
 
 
Glencoe 8yo
Blended malt, 58% abv
Officiell buteljering
 

Doft: Direkt när jag hällt upp whiskyn i glaset känner jag en våg av blommig honung och björnbärskompott. Märkligt nog så stänger sig whiskyn ruskigt snabbt igen och plötsligt känner jag måttligt med Ben Nevis-funk, kaffe och liiiite läder, men inte mer än så. Faktum är att doften blir ganska svag. Efter en oblyg skvätt vatten kommer mer av sherryfrukten fram. Nu kommer dadlar och rikligt med mjölkchoklad, men det kommer även gröna äppelskal och rekorderligt med metallisk jordkällare.

 

Smak: *Host* alkoholen biter så hårt att det känns i tänderna. Den känns riktigt ung och eldig. Bakom alkoholen finns vaxiga valnötter, noguat och den välkända funken igen. En tydlig bitterhet genomsyrar smaken, som fortfarande känns ruggigt stängd. Trots vatten så håller den sig riktigt livlig och bråkig. Nötigheten är till största delen borta. Funken hänger kvar tillsammans med lite mossa, gräs, honung och gurka. Lite sherryfrukt kikar fram nån gång ibland men man hinner inte identifiera exakt vad det är. Märkligt nog är det som att smakerna svallar bort efter 5-6 sekunder och sen hänger en förvånandsvärt neutral och stickig sprit kvar. Det är märkligt hur doften blir större av vattnet men smaken blir vattnigare.

 

Avslutningsvis: Den här whiskyn är helt klart ung, bråkig och oraffinerad. Doften är riktigt trevlig och intressant, men på något sätt dödar vatten smaken. Ben Nevis karaktär är tydlig med kaffe, mossa och funk, men den känns blaskigare än jag väntat. Jag vet att det är en blended malt, dvs Ben Nevis maltwhisky och minst en annan maltwhisky, men det känns definitivt som att malten är blandad med en torr grain. Den här whiskyn är lite av ett mysterium. Hur kan en whisky på 58%, med en påtaglig mängd Ben Nevis-malt i sig, kännas så neutral på smaken?  Tyvärr känns detta som ett sätt för destilleriet att göra sig av med undermåttlig sprit och ingen av komponenterna i denna kan ha varit speciellt upphetsande. Det här är helt enkelt inte en whisky att sitta och analysera i lugn och ro. Den skriker så mycket i munnen att du får stresspåslag och inte kan ignorera den. Hetlevrad, oraffinerad, ung och ilsken… om detta vore en musikgenre skulle den vara hardcore punk. På nått sätt är det som att den skriker smaklökarna i ansiktet… hög intensitet utan att få så mycket sagt. Men när man sitter ensam någonstans på Lofoten, ja då värmer den upp kroppen fint medan himlen vattnar ner whiskyn efter eget tycke. Förmodligen det sämsta jag smakat från mitt älskade Ben Nevis, men har väll sina moments ändå.

 

G-
***

Kommentera här: