GlenDronach #1020

***
Ok, då var det redan andra advent. Jag har haft fullt upp med Jobb så jag har inte haft möjlighet att dricka whisky på en vecka. Efter första advents... ska vi kalla det "flopp", så tänkte jag att jag kör på ett "säkert kort". Det är naturligtvis GlenDronach jag talar om.
 
Vid det här laget tror jag att det är tämligen tydligt att jag verkligen gillar GlenDronach. Den här är lite äldre än GlenDronach´s typiska single cask-buteljeringar. Den här var tillsammans med cask #1162 en av två 24-åringar från batch 12. Tyvärr var 1162an lite för ekig för att höjas till skyarna för mitt tycke och jag hoppas på en lite fruktigare och mer välbalanserad buteljering iom #1020. Jag har hört bara fina omdömmen om denna så förväntningarna är rätt höga.
 
 
GlenDronach 24yo
PX-puncheon #1162
53,8%, Flaska 6/606
Batch 12
 
Doft: Doften är söt och smått vaxig. Genast känner man ett lass av kryddor som nejlikor och kanel. Så småningom kommer fyllig mandelmassa, mjuk vaniljkräm och chokladtäckta kaffebönor. Med tiden går blir den lite fruktigare med torkade aprikoser och saffranspäron. I bakgrunden gömmer sig även lite gammalt läder och ek i stil med sågspån.
 
Smak: Whiskyn känns fyllig och oljig i munnen. Smaken är söt med persikor, dadlar, lite bittrare apelsinmarmelad och möjligen lite fikon också. Så småningom kommer kryddorna från doften fram. Eftersmaken totaldomineras av kryddor, bitter ek och gammalt läder. Kanske även lite rå tobak och märkligt nog morötter.
 
Avslutningsvis: GlenDronach har gjort det igen. Detta är ett riktigt fint sherry-monster. När flaskan var nyöppnad var såväl doften som smaken full av nytt läder och (som alltid med nyöppnade GlenDronach) gummistövel. Det initiala intrycket var inte särskillt imponerande men vartefter nivån har sjunkit i flaskan så har whiskyn utvecklats till det bättre. Den behöver verkligen tid och luft, i så väl flaskan som glaset, men det är verkligen en förbättring. Denna var i mitt tycke bättre balanserad än #1162, och jag tycker ärligt talat att denna även känns yngre. Tack GlenDronach för att du höjde ribban denna andra advent!
 
VG
***

Kommentera här: