Glen Garioch 15yo

***
 
Jag har inte särskillt stor erfarenhet av Glen Garioch. Tidigt i min whiskykarriär smakade jag deras 12yo men kände att den var lite för "buffig" och blev lite avskräckt. Sedan dess har jag smakat två olika buteljeringar från Adelphi och nu har jag även lagt vantarna på deras 15yo. 

Deras 15yo är inte en del av deras core range utan är buteljerad för travel retail. Det är lite synd, för detta är (spoiler alert) den bästa Glen Garioch som jag har smakat! Så fort jag smakade denna beställde jag två flaskor till skåpet.
  
Alla Glen Gariochs whiskys buteljeras på minst 48% (fan va fint gubbar!), är okylfiltrerade och ofärgade. Medan andra destillerier oftast buteljerar sina travel retail exklusives på 40%, ibland 46%, så drar Glen Garioch till med sexiga 53,7% här. Sen skadar det ju inte att den är enkelt men stiligt förpackad i en grov kartong med charmigt tartan på sidorna. Jag tackar och bockar!
 
 
Glen Garioch 15yo
Lagrad i Oloroso butts
53,7%
Travel Retail Exklusive
 
Doft: Holy fuck! Det luktar fint från början, men dominerande sherry. Men låt glaset stå i 5 minuter så blir doften massiv! Här har vi rödvinsmacererade björnbär, tydliga russin och körsbär. Över allt detta ligger ett räcke av jordigt läder och blöt sten. Efter lite tid kommer kraftigt earl gray-te. Detta är sexyness på hög nivå!
 
Smak: Egentligen hatar jag mig själv för att jag säger detta, men den har den typiska highlandkaraktären, en fyllig vaxighet och läder. Det kanske inte låter så mysigt men jag tänker verkligen på en nyvaxad läderkänga där det fortfarande sitter kvar mossa under. Björnbär doppade i fin mörk choklad. Eken kommer mot slutet och finishen är grön, bitter undervegitation med vaxig kakao.
 
Avslutningsvis: Vad kan jag säga? Här bjuder Glen Garioch på en otroligt fyllig och murrig höglandswhisky. Jag kan sitta en hel kväll och bara lukta på den! Det är helt klart en whisky att "sjunka ner i". Detta är definitionen av "fyllig" whisky. Det är rätt sjukt att den bara kostar ca 500kr (800kr om man vill betala andra för att fara och köpa den i tyskland). Hade denna kostat 1200kr per hade jag ändå köpt minst 2-3st. Från början tänke jag ge den VG++, men nu när jag, i skrivandets stund, sitter med ett glas så inser jag att jag inte kan ge den någon mindre än ett MVG! Fantastisk whisky, som påminner om Ben Nevis när den är som absolut bäst.
Förr såldes GlenDronach 15yo för en 500-lapp. Man skulle ha stockat upp medan man kunde.
Förr såldes Glengoyne 21yo för 750kr. Man skulle ha stockat upp medan man kunde.
Förr såldes 27-årig Balblair för under 1500kr. Man skulle ha stockat upp medan man kunde.
Förr såldes Yamazaki 18yo för 1200 spänn. Man skulle ha stockat upp medan man kunde.
Nu säljs Glen Garioch 15yo, en 100% sherrylagrad, naturligt buteljerad, karaktäristisk whisky, för 500kr. Dags att stocka upp!
Sexyness på högsta nivå!
 
MVG
***

Kommentera här: