Tormore MoS12043

***
Tormore är ett av de där obskyra destillerierna och jag tror att jag smakat 2-3 stycken allt som allt. Den förra (och enda) Tormore jag recenserade på bloggen gjorde dock jävligt bra ifrån sig! Den här buteljeringen kommer från Malts of Scotland, vilket varslar om en buteljering fullproppad med smak. Jag köpte denna på en rekomendation från en kille som visste att jag gillar sherrybomber. Han skickade mig helt enkelt en länk till denna och sa "köp den.... du kommer inte ångra dig". Det var 2013 (tror jag) och sen fick den stå lite bortglömd längst bak i skåpet.
Skit samma egentligen, jag köpte den, jag har den,  jag glömde den.... nu provar jag den.
 
 
 
Tormore 1988 (24yo)
Sherry Butt #MoS 12043
Flaska 233 av 524, 55,4%
Malts of Scotland
 
Doft: Mmmm, tjock och mörk sherry! Här luktar det söta dadlar och murrig möbelpolish. Det hela varvas med banankaka, honung och en gnutta mörk rom. Vatten tar fram mer ek och lite bärigare noter i stil med drottningsylt och lite blyga citrusnoter. Detta doftar superfint, men jag föredrar nog utan vatten.
 
Smak: Den har en oljig munkänsla. Smaken är över lag lik doften med en mogen sherrykaraktär. Vi snackar dadlar, fikon och fruktkaka med kryddor som kardemumma och en nypa muskot. Det hela avrundas med en fin mocha-ton. Vatten lättar upp munkänslan betydligt vilket är synd. Även här föredrar jag den utan vatten. Finishen har nästan en umami-känsla över sig.
 
Avslutningsvis: Jajamensan här har vi nått imponerande! Tormore fortsätter att hålla ribban högt. Fantastiskt fin, lagom sofistikerad whisky åt det riktigt sherrytunga hållet. Åldern har gett den en fin komplexitet utan skottkärran med tanniner som ibland kommer hos tex GlenDronach i den här åldern. Den simmar inte superbra så vattnet gör den inga tjänster. Minns att jag köpte denna på Systembolaget för ca 1800kr för ett antal år sedan, vilket är ruggigt värt det, nu med facit i hand. Det är precis att denna når MVG-status! Ogillar man sherrylagringar lär detta var ett IG.
Sherrybomb av rang med andra ord!
 
MVG-
***

Kommentera här: