Highland Park #6147

***
 
Vi fortsätter på Highland Park-spåret ett tag till.
Det här är en single cask som släpptes exklusivt för Sverige för sisådär ett år sedan. Jag vill ju så gärna gilla Highland Parks single cask-släpp. Den här till exempel, 1st fill sherry av europeisk ek, 59% abv, 14år gammal (spannet 14-16år är ett underskattat åldersspann för whisky). Allt pekar på att denna ska vara kraftig, vital, fyllig och full av härliga torkade frukter och fina kryddor. På pappret är detta ruggigt fint, precis som med de flesta andra av Highland Parks single casks, men som jag nämnt förut så fortsätter jag att bli ständigt besviken på dem.
Köpt är köpt, nu ska vi se om denna är värd sina 1200kr.
 
 
Highland Park 14yo
1st fill european sherry butt #6147
59%ABV, en av 575 flaskor
Officiell buteljering
 
Doft: Som vanligt ganska stängd utan vatten. Några hälsosamma droppar vatten öppnar upp den lite mer och plockar fram sherryinfluenser i form av svarta vinegums, svarta vinbär, blåbär och en redig gummistövel. I början finns något som påminner om den där skitiga campbelltown-grejjen men den försvinner så småningom. Vanilj och muskot lyckas trycka sig fram också. Det kommer en märklig örtighet som påminner om eukalyptus och något jag kännt i brorsans absinther. Skumma grejjer detta....
 
Smak: Campbelltown-funken är tydligare här. Smaken är inte riktigt lika frisk som doften. Åter igen en redig gummistövel (storlek 48) som nån har hällt blåbär och CBT i. Förvånandsvärt lätt kropp. Den börjar rätt trevligt men funkig och bärig sherrystil, men det dalar därifrån och den blir mer kvistig, stickigare och lite stäv med en väääääldigt avlägsen rök. Finishen är matt. Varför känns den kylfiltrerad?!? Den hänger inte kvar utan försvinner bara.
 
Avslutningsvis: Ja vad säger man? Jag hade hört en del bra grejjer om denna. Det är väll helt enkelt inte meningen att jag ska dricka Highland Park längre. Den känns stängd, saknar kropp och förvinner snabbt på finishen. Lite grann som en dålig prao-elev som gör minsta möjliga för att han måste, tar tar för långa lunchraster och inte ens bryr sig att komma sista passen (nån mer som känner igen vad jag pratar om?). Det händer en del, men det är fanemej ospännande! Highland Park-syndromet....
 
G-
***

Kommentera här: