High Coast Berg

***
 
High Coast Destilleri har gjort en origins-serie med fyra buteljeringar; Hav, Timmer, Älv och slutligen Berg. Berg har fått nästan uteslutande beröm och tycks vara den mest uppskattade i serien. Faktum är att den blev så lovordad att jag var tvungen att köpa en flaska (700ml för 549kr ska man väll inte klaga över), trotts att High Coast inte riktigt har imponerat på mig hittills. Jag har inget emot dem, jag önskar dem all framgång, men whiskyn har helt enkelt inte riktigt fallit mig i smaken än.
 
Oavsett vad man tycker om whiskyn så ska de ha en enorm eloge för den otroligt detaljerade informationen de delar om sina buteljeringar på sin hemsida! Den är tametusan tillräckligt detaljerad för att man ska kunna destillera sin egen! Detta tycker jag är ett klart föredömme för alla andra. Just den här buteljeringen är lagrad 1st fill bourbon-fat för att sedan avslutas på följande PX-fat:
99 st 55-liters PX-fat (66,9%) 6,61 år
3 st 200-liters PX-fat (7,3%) 6,31 år
7 st 250-liters PX-fat (21,3%) 5,93 år
3 st 120-liters PX-fat (4,5%) 5,57 år
 
Whiskyn är ofärgad och icke kylfiltrerad och har en väldigt Hunter Laing-isch abv (50%). Det här ser ju aldeles lysande ut i mina ögon.
 
 
High Coast Berg
PX-finished
1 av 13 000 flaskor, 50% abv
Officiell buteljering
 
Doft: Det första som möter näsan är söt jästfällning (typ en unken brödighet). Den behöver lufta ett tag. Så småningom kommer mandelmassa, brunt socker, och mäsktunna. Inte så fruktig som man hade kunnat tro. Grunden för tankarna till majssprit med honung och en hint av lakrits. Lite torkade fikon och turkish delight.
 
Smak: Väldigt len... man kan inte tro att den är 50%. Helt ok munkänsla. Den smakar ungt. Det är tråkigt att ständigt säga detta om svensk whisky men "det bådar gott för framtiden". Brunt socker, en hel del honung och rabarberkompott. Lite kanel och peppar. Märkligt men den känns nästan bourbon-esk.
 
Avslutningsvis: Jag har förstått att det inte är så många som kommer hålla med mig om den här. Medan andra skrockar förtjust över elegansen och de fylliga torkade frukterna så tycker jag att frukten lyser lite med sin frånvaro. Det smakar brunt socker och ekkryddor, vilket iofs inte behöver vara fel. Jag ser framför mig hur man tagit en Glengoyne Teapot Dram, destillerat den en gång till, varpå man slängt ner den i en jäsktunna igen innan man spätt den till 50% och buteljerat den.... detta måste väll ses som en komplemang och en förolämpning på samma gång?
Det här är inte dåligt, ganska intressant faktiskt, men inte vad jag hade hoppats på. För 549kr är det dock inget att bråka om. Om du är den som går och äter "snuttarna" (ändbitarna) av degen när nån bakar bullar så kommer du gilla detta. Söt, kryddig och lite charmigt jästig. Jupp... bullsnutts-whisky it is!
 
G+
***

Kommentera här: