Highland Park 15yo

***
 
Jag vet att jag sa det i förra Highland Park-inlägget, men det HÄR blir sista HPn för en överskådlig framtid.
 
Highland Park 15yo var en del av deras core range innan de gjorde sin relaunch för ett antal år sedan. Det står att den är lagrad på spanska sherryfat, men den är väldigt ljus i färgen. När den fortfarande fanns kostade den 599kr på Systembolaget och var relativt opopulär. När jag hörde att den hade slopats gick jag och köpte 2st flaskor, inte för att jag var övertygad om att den var bra, men mer för framtida referenser.
 
Som ni ser är det den gamla "ospejsade" flaskan med ettiketten som mer säger "Biltemas cyckelslang" än "vikingwhisky".... dvs den bättre tiden.
 
 
Highland Park 15yo
Spanska Sherryfat
40%
Officiell Buteljering
 
Doft: Ganska stängd till en början. Jag hittar mest gröna äpplen (nästan åt kart-hållet), frisk apelsinolja och något "kvistigt" som jag ofta hittar hos Highland Park. Efter lite tid och en pytte-pytte-liten droppe vatten så kommer  vaniljpulver och honungsmelon fram. Det kvistiga utvecklas till nesslor och längst bak finns en antydan till rök. Spännande nog för den tankarna till en lite fylligare och mognare Hakushu.
 
Smak: Betydligt fylligare än doften. Här snackar vi honung, vanilj och kanderad pomelo. Med tiden kommer även gröna äppelskal, en najs gräsighet och eken bidrar med en mild pepprighet bak i gommen. Förvånandsvärt söt, men den medellätta kroppen gör att det inte blir för mycket.
 
Avslutningsvis: Den här är ju tametusan riktigt trevlig! Tråkigt med 40% men smaken är det inget fel på. Detta är bättre än de flesta av dagens Highland Park, ja den slår faktiskt dagens HP 18yo med marginal. Det finns inget som riktigt säger "sherry" om den här och om jag fick den blint så hade ja varit störtsäker på att det var en najs bourbonlagring. Nåväl, det här är absolut en trevlig vardagssippare från tiden då destilleriet fortfarande fanns bland mina favoriter.
 
VG
***

Kommentera här: