Highland Park #4462

***
 
Detta är ett av två single casks som släpptes exklusivt för Sverige 2019. Det andra var #6147. Båda släppen fick över lag ett varmt välkomnande i Sverige men jag var inte imponerad av #6147. Jag hoppas denna är bättre.
 
Det är ruggigt tråkigt att Highland Park dalat så mycket senaste 6-7åren. Förut var de ett av mina favoritdestillerier, men nu blir jag nästan uteslutande besviken (Roy på Aqvavitae tycks hålla med mig 9:00 in i klippet). Detta lär bli sista Highland Parken på ett bra tag framöver.
 
 
Highland Park 15yo
1st fill American oak sherry Puncheon #4462
59,9%En av 600 flaskor.
Officiell butelgering.
 
Doft: Utan vatten hittar jag mest bränt socker, vanilj och blöt kalk. Med vatten öppnar en upp sig lite. Jag hittar Leijona och en framträdande sötma. Ljunghonung och lite brynt smör kikar fram, nästan vaniljfudge. Gula äppelskal och bittert kärnhus. Blandade citrusfrukter och brio-tabletter. Det brända sockret ha blivit ett aptitligare muskovadosocker.
 
Smak: Utan vatten är den stickig och het. Malt, undervegitation och trä. Med vatten kommer frukterna fram mer. Apelsinskal, gula äpplen och mandel. Tyvärr ganska medelmåttig munkänsla. Åter igen kvistig och lite bitter undervegitation. Smakar mer som ett 2nd fill bourbon om man frågar mig.
 
Avslutningsvis: Blint hade jag gissat att detta var bourbonlagrad. Den amerikaska eken har bidragit med en hel del vanilj och jag hittar mest mjuk gul frukt. Jag hade aldrig gissat att detta var en 15yo 1st fill sherry. Hade nog chansat på en ung bourbonlagrad whisky under 10år. På något sätt saknar den kropp och känns ganska "meh...". Men om man har tillgång till vatten och ett stort tålamod så får whiskyn lite mer finess. Det är främst doften som håller den flytande. Den hamnar i samma klass som Highland Park Cask Strength, ni vet den där 350ml-flaskan på 60%. Det är godkänt, men för 1200kr förväntar jag mig väldigt mycket mer. Bättre än #6147 dock.
 
G
***

Kommentera här: