Arran 18yo

***
 
Vi fortsätter med Arrans core range. Nu är det ett par månader sedan jag recenserade Arran 10yo, som absolut gjorde bra ifrån sig. Faktum är att Arran 10yo nyligen vann OSWA´s (Online Scotch Whisky Awards)"Best Single Malt Scotch Whisky" OCH "Best Entry Level Single Malt". OSWA är en collaberation av WhiskyTubers (grundat av Roy på Aqvavitae och Ralfy) och baseras på whiskycomunityts röster, vilket gör dem till de utmärkelser jag tar på störst allvar.
Med så fina utmärkelser på Arrans 10yo kan man inte låta bli att bli ivrig på nästa steg i deras core range, 18-åringen.
 
Whiskyn är lagrad på både bourbonfat och sherryfat, även om färgen försöker kamouflera den som en sherrybomb. Jag tror att Arran har lyckats med något svårt med sin 18yo, nämligen att tilltala kunder med olika smak. Jag, om någon, kan representera team "sherrybombsälskare" och jag älskar de tydliga, men inte överväldigande, sherryinfluenserna. Roy på youtubekanalen "Aqvavitae" däremot, lovordade denna väldigt varmt och det är en man som älskardestillatdominerad whisky lagrad på refill bourbonbarrels mer än nått annat. Jag känner att Arran kan ha lyckats träffa det minimala gränsland där team bourbon och team sherry överlappar varandra.
 
 
 
Arran 18yo
Bourbon- och Sherry-fat
46% abv.
Officiell Buteljering
 

Doft: Mmmm. Doften är mjuk, fruktig och elegant, utan att vara tunn. Röda äpplen rullar fram i drivor och initialt får jag starka Glengoyne 21yo-vibbar av denna. Det finns en viss ekighet och fin kryddighet här också, men utan att bli sträv på något sätt. Lite ananas och fin marsipan kommer i vågor emellanåt. Efter en stund i glaset kommer mer vanilj fram tillsammans med Haribos söta kastanjer.

 

Smak: Smaken har en medelfyllig munkänsla. Den är fortfarande väldigt len och glider omkring som sammet på tungan. Söt och fruktig men frukten går lika mycket åt godishållet som färsk frukt. Likt doften är det huvudsakligen röda äpplen som dominerar, men det finns en riktigt trevlig not av söt lakrits (utan bitterheten) i bakgrunden.

 

Avslutningsvis: Arran 18yo är ett fantastiskt exempel på en elegant, mogen och harmonisk (bourbon- och) sherrylagring. Den är ingen sherrybomb utan håller en elegantare stil. Trots att den är både yngre och har bourbonfat, så kan jag inte dricka denna utan att jämföra med den gamla trotjänaren Glengoyne 21yo. Jag minns när Glengoyne 21yo kostade 799kr på Systembolaget. Nu kostar den 170£ på deras hemsida vilket är chockerande mycket. Arran säljer sin 18yo på sin hemsida för 70£ och jag vill argumentera för att Arran 18yo är bättre, och dessutom 100£ billigare!?! Så fort jag får en fast inkomst igen blir det till att stocka upp på denna... och jag stockar inte upp, men en eller ett par flaskor är väll kul att ha extra.Galet prisvärd jämfört med det mesta ute på marknaden, och som jag sa i ett tidigare inlägg; vi gillar Arran, det är bara en fråga om man vet det än eller inte.

 

VG+
***

Kommentera här: