Smögen 8yo Sauternes

***
 
Det är höst och Sverige är som bäst, så varför inte tuffa vidare med ännu en Smögen?
 
Som ni märkt från tidigare inlägg så gillar jag verkligen Smögen, men jag vill även påpeka att jag inte är den enda. Smögen får överlag riktigt fina omdömmen även utomlands och jag har aldrig sett en Smögen få en dålig recenssion. En väl ansedd recensent, Mr Serge Valentin, har överöst Smögen med beröm och har till och med kallat Smögen för ett av "the greatest distilleries of the world, nothing less" och "Europes Chichibu", vilket även fler har gjort, vilket jag ser som otroligt fint beröm!
Som svensk whiskyenusiast kan man inte känna annat än stolthet, oavsett vad man personligen tycker om smaken.
 
Den här buteljeringen har legat 8år på first fill sauternes barriques av fransk ek. Jag älskar sauternes, vilket är ett ädelrötat dessertvin från södra Frankrike, och jag anser att det borde användas betydligt mer för whiskylagring. Just den här buteljeringen har jag stora förväntningar på. Jag har sett mycket skrivet om denna där den har blivit hyllad (av många) som den bästa Smögen som (ditills) buteljerats. Jag gillar egentligen inte att höra sådanna kommentarer om en whisky innan jag hunnit smaka den eftersom det ökar risken att den inte lever upp till hypen. En annan anledning att jag lätt blir väldigt försiktig med flaskan. Som ni ser på bilden är flaskan oöppnad. Jag har alltså recenserat denna från samples för att slippa öppna min enda flaska.
 

Smögen 8yo
First Fill Sauternes Barriques
57,8%abv, en av 1628 flaskor
Officiell Buteljering

 

Doft: Jomen nog doftar detta fint alltid! Röken och torven finns där men släpper ändå fram de söta frukterna. Kanderade apelsinskal och aprikosmarmelad blandas med brynt smör och en krämighet som påminner om bakade mejerier, kanske cheesecake? Jag får någonting som jag känner igen från en av mina parfymer, typ ceder. Givetvis en del vanilj också. Vatten lyfter sötman till nya höjder sauternfaten hoppar verkligen fram! Nu finns det fullt av gul, boken frukt, där gula plommon har majoritet.

 

Smak: Oj, första sippen går alkoholen och röken verkligen till attack på tungan. Andra sippen går bättre. Sauterninfluenserna blir helt klart tydligare här.Tydlig sötma, honung, färska apelsinskal rivna över en tarte tatin av gula plommon. Av någon anledning känns inte torven lika maritim som den brukar utan känns mer åt multna höstlövhållet (som jag älskar så mycket). Vatten gör frukten tydligare men framför allt plockar den fram noguat och rostade hasselnötter.

 

Avslutningsvis: Helt jävla underbar whisky! Både doft och smak är fyllig och den känns krämig liksom.  Det märks att detta är whisky för entusiaster. Vatten får verkligen whiskyn att sträcka på sig och visa fatkaraktären mer. Smaken blir bättre men doften blir verkligen fantastisk! Sauternes är något jag verkligen skulle vilja se mer av i whiskyvärlden. Detta är fantastiskt god whisky men sauternfaten tillsammans med Smögens destillat bildar verkligen något som känns spännande och speciellt. Jag är verkligen imponerad över detta och kan inte komma på varför denna inte förtjänar ett MVG! Jag håller absolut med om att denna är den bästa Smögen (som jag smakat) hittills!

Ibland beskriver folk hur de kan koppla whiskys till olika minnen och detta tar mig verkligen tillbaka till barndommen! Inte för att jag gick och åt tarte tatin med kanderade apelsinskal då, men vi hade både äppelträd och plommonträd när jag växte upp. På hösten gick mina föräldrar och krattade ihop lönnlöven som fallit och brände dem i vårt trädgårdsland. Jag gillade att hoppa i lövhögarna, där det dessutom kunde ligga lite bokna plommon eller äpplen. Den här whiskyn tar mig tillbaka till att vara fem år och stirra upp i en grå oktoberhimmel från en fuktig lövhög.
Shit va gött...

MVG
***

Kommentarer:

1 Feddooh:

skriven

Jag måste få lukta lite på den där 😍

Svar: Jag har ett sample kvar av den. kanske tar med den ner över nyår så får du prova.
WhiskyWombat

Kommentera här: