Solera-ish

***
 
I spritindustrin används ibland en lagringsmetod kallad "solera". Det innebär att sprit, t.ex whisky, tappas från fat ner i en enorm trätank kallat solera-vat. Här blandas flera olika fat och får gifta sig (ligga och gosa tillsammans) tills smakerna har harmonerat. Därefter buteljeras en del av tanken (max halva). Därefter fyller man på med ny sprit som får gifta till sig till en del av innehållet skall buteljeras igen. Eftersom tanken är konstruerat i trä, likt ett enormt fat, så fortsätter spriten att utvecklas.
 
Det faktum att det alltid ligger kvar sprit innebär att en del av alla fat som gift sig i tanken alltid finns kvar. Detta innebär att om fat 1,2,3 och 4 tappas i tanken och man sedan buteljerar 50% av innehållet varje år och fyller på med två nya fat, så kommer tanken efter 40år att innehålla en blandning av ca 84 olika fat. En del av innehållet kommer vara över 40år gammalt, en del 39år, en del 38år o.s.v.
Glenfiddich´s 15yo t.ex, lagras med solerasystemet.
 
När nivån närmar sig 10-15cl i en whiskyflaska tenderar jag att bli otålig att tömma den. Detta har lett till insikten att det borde finnas bättre sätt att hantera situationen än att stressdricka upp de sista glasen. Således har jag nu rotat fram en gammal karaff och påbörjat min egen "slatt-solera". Varje gång en flaska börjar få Cheyne-Stokes-andning tömmer jag helt enkelt det som är kvar i karaffen där det får mingla runt med de andra slattarna. Det är dock värt att notera att whiskyn inte lagras/mognar i flaskan vilket gör att termen "solera" således blir inkorrekt. Eftersom jag är en respektabel herre med vördnad för terminologi så använder jag mig ist för det eleganta, och betydligt mer korrekta "slaskan".
 
 
 
Jag må vara en man i mina bästa dagar med alla fakulteter i behåll men jag räknar med att det med åren kommer bli en utmaning att minnas alla olika whiskys som är i blandningen. Därför har jag införskaffat en officiell "slask-bok" där jag listar komponenterna och när dessa joined the party.
Hitills är listan som följer:
- Balblair 26yo (sherry+bourbon).
- GlenDronach 23yo (PX #1374).
- Yamazaki 18yo.
- Glengoyne 25yo (1st fill sherry).
- GlenDronach 24yo (Oloroso #43).
- Kavalan Solist Sherry (S060703032)
- GlenDronach 21yo (Oloroso #38).
 
Den både doftar och smakar fantastiskt! Det skall bli intressant att se hur den utvecklas sig från år till år. Jag funderar på att fylla upp ett sample varje år som en slags arkivering av utvecklingen. Det ska iaf bli kul att se hur länge den hänger med.
***

Kommentarer:

1 Feddooh:

skriven

Jag har också många små slattar kvar, kanske skulle prova att göra samma sak! Absint fortsätter dock att mogna på flaska, men jag kommer nog kalla min för "Gott-och-Blandat-påsen" istället XD

Kommentera här: