Balblair 1991 3rd

***
 
Detta är ersättaren till Balblair 1990. Destillerad samt buteljerad ett år senare än ovan nämnda buteljering gör att även denna är 26-27år gammal.
 
Som jag tidigare nämnt (tror jag) så slopade Balblair sitt vintagesystem straxt efter att jag recenserade 1990. Detta innebär att deras core range nu består av en 12yo, 15yo, 18yo och 25,yo. Iom detta byta så valde de att höja priset lite också. 18yo kostar drygt 1400kr och deras 25yo kostar ca 5500kr! Den här buteljeringen kostade mig 1499kr på Systembolaget. Att betala 3000kr mer för en whisky som är 1-2år yngre känns knappast bra och jag kommer mest troligt inte köpa någon ur Balblairs nya core range. Balblair brukade vara sjukt bra värde för pengarna, men nu ligger de nästan år de dyrare hållet. Deras 18-åring är för tusan 600kr dyrare än Highland Park 18yo.... och det säger nått!
Jag gissar att anCnoc snart kommer genomgå samma utveckling....
 
Nåväl, för att återgå till ämnet. Denna är, likt sin föregångare, lagrad på både bourbonfat och sherryfat, varav sherryfaten är 1st fill! Färgen är relativt lätt. Som alltid har de goda herrarna på Balblair buteljerat whiskyn utan kylfiltrering eller färgämnen.

Balblair 1991
3rd release
46% ABV
Bourbon + 1st fill sherry
Officiell buteljering
 
Doft: Mmmm, mörk honung och tydlig cantaloupemelon, kryddat med en vaniljstång och kanel. En hint av eucalyptus som försvinner relativt fort. Kanelen utvecklas så småningom till morotskaka som tar huvudrollen tillsammans med cantaloupen. Elegant och sofistikerat, utan att vara blaskigt. Balblair i ett nötskal!

Smak:
Denna har en medelstor kropp. Här dyker det upp kraftig aprikosmarmelad och mandelmassa. Det finns även en chokladnot som för tankarna till After Eights. Det finns något nötigt här, dock utan att vara vaxig. Trots sin ålder så är den ganska livlig och känns inte trött någonstans.

Avslutningsvis:
Detta är så himla fint! Whiskyn har en fin balans mella sherry- och bourbon-faten. Den är tempererad och mogen. Vissa gånger känner jag något som kommer farligt nära de omogna bananerna jag brukar hitta i Mackmyra, men tur nog är det sällan och de blir aldrig riktigt så potenta. Detta är en spännande whisky som utvecklas med tiden och den förtjänar lite uppmärksamhet. Att denna kostade 1500kr är sjukt. Synd att de dagarna är förbi nu...
 
VG
***

Kommentera här: