Tomatin 18yo

***
 
Jomen vi gör väll ett försök på Tomatin igen.
Sedan jag provade Tomatin 12yo har jag kollat runt lite mer. Med olika youtubers resensioner i beaktning så har jag valt att införskaffa Tomatins 14yo Port finished och deras 18yo som är slutlagrad i Oloroso sherry casks (min favorit). Jag hoppas helt klart att 18yo ska kunna kompensera för deras tråkiga 12yo. På systembolaget kostar denna 885kr vilket är ca en hundring mer än Highland Park 18, och då är Highland Park en "märkeswhisky".
Nåväl, de har i alla fall höjt alkoholhalten till 46%, även om den tycks vara kylfiltrerad och eventuellt färgad.
 
 
Tomatin 18yo
Oloroso-finished
48%
Officiell buteljering
 
Doft: En väldigt lätt, men ganska trevlig doft. Tankarna far direkt iväg till klassisk pingvinstång, lime och lite rosépeppar. Så småningom letar nässlor, röda bär och kokos sig fram. Hela tiden ligger något mineraliskt, nästan metalliskt, längst bak. Doften utvecklas således endast till det sämre.
 
Smak: Även munkänslan är lätt. Persikor, hallonbåtar och lime är tydliga. Efter några sekunder tar rostad malt och mandlar den huvudsakliga platsen. Alkoholen är ganska stickig. Finishen är väldigt kort och den försvinner nästan i samma sekund som man sväljer den.
 
Avslutningsvis: Denna ligger på samma nivå som jag hade önskat av deras 12yo. Vissa skulle nog beskriva den som elegant, jag säger "blaskig och tunn". Den är ok, men inte imponerande. Sherryn har inte huvudrollen utan agerar statist. Den är en bättre whisky än 12-åringen men absolut inte mer prisvärd! Med valuta för pengar i åtanke så är detta helt klart en sämre bedrift än 12-åringen. Om denna vore ett vin skulle den vara ett billigt rosé som säljs på tok för dyrt. Det är riktigt nära ett IG här alltså...
För fan Tomatin!
 
 
G-
***

Kommentera här: