Ben Nevis

***
 
Ben Nevis destilleriet ligger i Fort William på Skottlands västkust. Destilleriet är beläget vid foten av berget (Skottlands högsta) med samma namn.
 
Destilleriet grundades 1825 av "Long" John McDonald. Destilleriet blev väldigt poppulärt i början och efterfrågan var så stor att man lät bygga yttligare ett destilleri som man sedan byggde ihop med det första destilleriet. 1978 stängdes destilleriet men öppnades redan 1984 igen varpå det genomgick en rejäl upprustning. Dock stängdes det igen efter bara två år (1986) tills de nya ägarna, japanska Nikka, köpte destilleriet 1989. Man började producera sprit igen 1990 och produktionen har fortlöpt sedan dess. Själva destilleriet brukar användas som exempel på hur fult och industriellt ett skottskt destilleri kan vara, och jag kan till mångt och mycket hålla med. Det är inte lika industriellt som tex Loch Lomond distilleriet, men i jämförelse med Glengoyne eller Edradour så ser Ben Nevis ut som byggnadernas version på en marulk. Nikka försökte iaf fina upp det lite genom att plantera japanska lönnar och (tror jag) körsbärsträd framför destilleriet.
 
1955 installerade man en Coffey-panna vilket möjliggjorde destillering av grain-sprit. Detta gjorde att destilleriet var ett av ytterst få som kunde göra en så kallad "single blended whisky", alltså en whisky gjord på både malt och grain från samma destilleri. Man avskaffade dock pannan 1971. I dagsläget kan jag endast komma på Loch Lomond destilleriet som producerar både malt och grain (i Skottland alltså).
 
Destilleriet producerar ca 2 miljoner liter sprit per år, varav ca 50 000 liter är rökig (40ppm, samma som Laphroaig 10yo alltså). Den mesta delen av Ben Nevis råsprit (upp till 75%) exporteras till Japan för att användas i blends (främst Nikka Pure Black) men Ben Nevis som single malt är även rätt poppulär på den japanska marknaden. Deras core-range är väldigt simpel; dels finns deras "Ben Nevis 10yo" och sedan deras "McDonalds Traditional Ben Nevis" som ska återspegla whiskyn man gjorde på 1880-talet. Destilleriet gör även en blended whisky (Dew of Ben Nevis) samt en "pure/blended malt" kallad Glencoe som är döpt efter det berömda bergspasset söder om Fort William. Glencoe är 8yo och buteljeras på 58%.
Något jag tycker är intressant här är Nikka´s (och alla japanska whiskyföretags) policy att aldrig byta sprit med andra företag. Ben Nevis är Nikka´s enda destilleri i Skottland, vilket får mig att fundera på vilken grain och malt som används i Dew of Ben Nevis respektive Glencoe 8yo. Bryter man policy eller används sprit från Nikkas japanska destillerier?
 
Nikka grundades i början av 1900-talet och äger, förutom Ben Nevis i Skottland, även Yoichi och Miyagikyo i Japan. Det gemensamma ägarskapet kan man bland annat se på flaskorna, som har samma charmigt stilrena form i mörktonat glas. De japanska destillerierna producerar dock både malt- och grain-sprit (så de kan blanda utan att göra affärer med andra företag), vilket får mig att fundera på varför man inte valt att införa en coffey-panna även på Ben Nevis.
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ryktades det om att Ben Nevis skulle behöva lägga ner 2049. Detta pga att destillerimarkerna ägs av ett alleminium-smältningsföretag och att man 1950 skrev på ett hyreskontrakt för 99år. Enligt Malt Whisky Yearbook 2020 så ligger det ingen sanning i ryktena, men det förklaras aldrig vem som dementerat ryktet.
 
Min första erfarenhet av Ben Nevis var, som tidigare nämnt, på en bar kallad just "Ben Nevis". Skillnaden från när jag skrev det inlägget är att jag fått en vänligare inställning till deras 10yo. Den största erfarenheten jag har av destilleriet är genom de självständiga buteljerarna men alla av destilleriets officiella, limiterade utgåvor (som jag provat) har varit helt jävla enastående!
Säga vad man vill om Ben Nevis men det är ett destilleri med karaktär och på fatstyrka och 15-18år på nacken kan det verkligen vara magi på flaska! Jag har sagt det för och kommer säga det igen; det är en skam att Nikka inte investerar mer i destilleriet och ger det den kärlek det förtjänar!
 
***

Kommentera här: