Glen Garioch 12yo

***
 
Jag tror bestämt att det här är andra Glen Garioch som jag resencerar. När Jag resencerade deras 15yo 2019 så hade jag endast smakat en handfull av deras whiskys, men nu har de snabbt seglat upp till en av mina absoluta favoriter! Glen Garioch gört helt underbar whisky, men de flesta har inte insett det än, vilket gör dem riktigt prisvärda!
 
Till exempel kostar deras helt underbara 15yo endast 462kr (45,50 euro) på Bordershop i Tyskland. Som jag skrev i tidigare inlägg så bedömmer jag 800kr vara ett kap, men 462kr (!!!!!!), det är fan löjligt! I princip gratis! På samma butik får man just nu dessutom en liters-flaska av denna Glen Garioch 12yo för 326kr (32 euro)! Det känns riktigt jävla förelämpande när man ser vad Macallan, Fettercairn, Royal Brackla m.fl. går för. 12yo tenderar att få lite oförtjänt dåligt rykte eftersom den, tack vare design och pris, lätt köps som souvenir av ovana whiskydrickare eller avfärdas av mer erfarna whiskydrickare som "billig souvenirwhisky".
 
När jag först smakade Glen Garioch 12yo tyckte jag inte om den. Den kändes för bråkig och opolerad för min smak och jag blev nog lite avskräckt. Nu är det alltså dags att ge den en ny chans. Tidigare erfarenheter kombinerat med ett betyg av 82p på Whiskybase lämnade ju en sur skepticism i sinnet, men som Roy på Aqvavitae brukar säga, "never say `I dont like`".
Whiskyn har lagrats på en kombination av bourbonfat och sherryfat, vilket kan vara najs men jag tenderar att föredra antingen eller. Den är, som all Glen Garioch´s whisky, på (minst) 48%, ofärgad och okylfiltrerad (som musik för öronen). Som en fotnot kan nämnas att jag älskar deras design, dvs en korttjock flaska (a´la romstyle-isch) samt ettikett och kartong i mossgrönt och naturligt brunaktigt papper/kartong. Det enda som sticker i ögonen lite är deras användning av hundraelva olika typsnitt, men jag förlåter dem.
 
 
Glen Garioch 12yo
Bourbon och Sherry-lagrad
48% abv
Officiell buteljering
 

Doft: En medelfyllig doft med tydliga men välbalanserade sherrynoter. Den har den där fina noten av nyoljat trä som jag älskar. Doften är väldigt välbalanserad i mitt tycke. Den har en blandning av sherryfrukt, kryddiga fatnoter och en friskare, vaniljigare not från bourbonfaten. Doften har även något nötigt, och ibland nästan lite läder. Väldigt trevlig doft som har många kategorier men som kan vara lite svår att peka ut konkreta noter i. Efter att den fått andas 15-20min i glaset kommer verkligen de sötare fruktnoterna fram. Riktigt smarrigt!

 

Smak: Sherryn tar lite större plats på smaken. Det är färska fikon, hallon och söt citrus som blandas med valnötter, kardemumma, lite fänkålsfrö, nysågat trä och en hint av läder. Bourbonfaten ligger som en bas men det är huvudsakligen sherryfaten som formar karaktären. Vissa dagar kommer mer gul frukt fram, i form av ananas och till och med mango. Det är spännande hur den har noter av kryddor, röd frukt, gul frukt, nötter och ibland läder, och hur de olika delarna är olika framträdande mellan glasen. Ju mer man smakar på den, desto fler nyanser hittar man. Finishen är ganska vaxig, torr och tyvärr rätt ointressant.

 

Avslutningsvis: Denna är mer en ”allarounder” än Highland Park om man frågar mig. Visst den har ingen rökighet men annars tycker jag att den tametusan har allt. Jag fattar varför detta inte tilltalar alla, speciellt nybörjare. Det kan krävas lite erfarenhet innan man hittar alla nyanser och är man ny kanske man hellre tar en enklare malt med tydligare ”hook-flavours”, som sherrystinna Macallan 12yo eller bourbonsköna Arran 10yo. I mina ögon är detta en anmärkningsvärd komplex ”baswhisky”. Den har många nyanser och har även en mer gedigen presentation än de flesta. Detta känns onekligen som ett lugnare förstadium till den FANTASTISKA Glen Garioch 15yo. Komplex karaktär, gedigen presentation och snygg, klassisk design. Glen Garioch 12yo gör onekligen mycket rätt i mina ögon. Här är det ingen tvekan om betyget och jag rekommenderar den verkligen! Mer "bang for the buck" blir det nästan inte!

 

VG
***

Kommentera här: