GlenDronach 12yo

***
 
Detta är en whisky som jag (typ) redan har resencerat här på bloggen. Dock hade jag endast ett sample till mitt förfogande och det råkade jag hälla ut, så vi ger det ett nytt försök igen.
 
GlenDronach är ju (om ni har missat det) mitt favoritdestilleri. Även om deras fatstarka single cask sherrybomber är de jag uppskattar mest så var det deras corerange (framför allt deras 15yo) som drog ner mig i träsket. Tyvärr kan detta vara på väg att ändras. För nått halvår sedan uppmärksammade Ralfy att GlenDronachs nya ägare Brown Foreman (som tex äger Jack Daniels).har börjat kylfiltrera GlenDronach! Man tar alltså en kvalitetspresenterad produkt (icke kylfiltrerad, naturlig färg och 46%) och ger den en presentation likt de mer massproduserade generiska bulkmärkena. Ralfy befarar att kylfiltreringen tas bort för att de i framtiden även planerar att sänka alkoholhalten (och då kan de lika gärna börja färga whiskyn också). Detta har lett till väldigt upprörda reaktioner bland whiskydrickare och samtidigt som folk skriker efter en bojkott av GlenDronach så hordar man upp GlenDronach medan den gamla stilen fortfarande finns kvar.
 
Nästan halva min whiskysamling består av GlenDronach och jag har tillräckligt för att förse mig till jag blir gammal och tappar smaken så jag har inte ryckts med i hording-beteendet. Däremot har jag slutat köpa GlenDronachs single casks sedan några år tillbaka (pga orimliga priser) och nu känner jag mig knappast inspirerad att köpa deras core range heller. Det känns sorgligt att ett stort företag som Brown Foreman kommer in och tycks prioritera att göda sin ekonomiska vinst framför att göra en så bra produkt som möjligt. För några dagar sedan kom GlenDronach 21yo tillbaka till systembolaget men jag vet inte om jag vill beställa någon med risk att få en kylfiltrerad butelj.
 
Denna 12yo är iaf okylfiltrerad, ofärgad och buteljerad på 43%. Det är inte helt ovanligt att destillerier buteljerar "första steget" i sin core range på en lägre alkoholhalt eftersom det i regel är dessa buteljeringar som ska fånga upp nya kunder som kanske önskar en mer tillgänglig whisky. Trots att whisky brukar kylfiltreras när den går under 46% så har man inte gjort det här. Mycket trevligt enligt mig.
 

Glendronach 12yo
Bourbon och Sherry lagring
43% abv
Officiell buteljering.

 

Doft: Mjuk och fruktig doft på den medelfylliga sidan. Jag hittar mer gul frukt än grön eller röd. Jag hittar nektariner, aprikoser och aromatisk honung. Det finns något karamelliserat som gräddkola eller knäck (kanske brunt socker?).

 

Smak: Fylligare än man kunde förvänta sig av en 43%. Smaken känns oljig och definitivt åt det sötare hållet. Fruktigheten är mer nertonad än i doften. Jag hittar åter igen honung, aprikoser, lite färska fikon och Haribos hallonsnören. Ibland kikar det fram lite kokosolja också. Maltigheten finns där redan från början men växer sig starkare vartefter. Finishen är förvånandsvärt varm och hänger kvar rätt länge.

 

Avslutningsvis: Jag har sagt det förr och jag säger det igen, ett perfekt exempel på varför GlenDronach är mitt favoritdestilleri. Detta är ju som sagt en flaska som jag köpte för nått år sedan, alltså innan ”non chill-filterd” deklarationen försvann. I den här formen håller whiskyn riktigt hög kvalitet. Det är en fin kombo av sherryfat och bourbonfat och grunddestillatet är inte överväldigat av faten. Riktigt balanserad och fin och en av de bästa i sin prisklass om man frågar mig. Det återstår att se hur/om whiskyn förändras framöver.

VG
***

Kommentera här: